Elektrisch Rijden

ELEKTRISCHE JAGUAR

02 december 2019

De introductie van de eerste elektrische Jaguar had voor het merk grote gevolgen. De toenemende populariteit van SUV’s zorgde ervoor dat de eerste elektrische auto van Jaguar een SUV werd, de Jaguar I-Pace. De auto viel goed in de smaak en won de World Car of the Year-award. Naast deze belangrijke prijs maakte de auto ook de weg vrij voor meer elektrische modellen. De I-Pace staat op een nieuw platform dat speciaal voor elektrische auto’s ontwikkeld is. Van de elektrische Jaguar werden er vlak na de lancering in 2018 al 3500 verkocht. Een flink aantal, zeker als je bedenkt dat je een auto al heel geregeld in het straatbeeld tegenkomt wanneer er meer dan 200 stuks van verkocht worden.

Jaguar heeft sinds eind 2018 de I-Pace binnen het modellengamma. Deze volledig elektrische auto maakt de weg vrij voor meer elektrische modellen door het compleet vernieuwde onderstel.

Omdat de I-Pace een revolutionaire auto is, wilt u natuurlijk meer te weten komen over elektrisch rijden. Het laden, de actieradius, de rijbeleving en milieuvriendelijkheid van de elektrische Jaguar komen in dit artikel allemaal aan bod.

ELEKTRISCHE JAGUAR

De Jaguar I-Pace is de eerste elektrische Jaguar, en het is zeker niet de laatste. Het model is ontwikkeld op een nieuw platform. Het nieuwe platform is schaalbaar en kan dus ook voor andere modellen ingezet worden. Jaguar Land Rover kondigde eerder al aan dat het geëlektrificeerde modellen in het Verenigd Koninkrijk gaat produceren. Vanaf 2020 gaat er van ieder model een elektrische variant op de markt komen.

Hiermee Is Jaguar het eerste merk dat de volledige modellenrange van elektromotoren voorziet. De technologie die dit mogelijk maakt, is het MLA-platform dat geschikt is voor een elektrische aandrijving.

De eerstvolgende elektrische Jaguar wordt hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Elektrische Jaguar XJ. Op de Frankfurt motorshow werden eerder al afbeeldingen getoond van een volledig elektrische XJ.

ACTIERADIUS

Over het onderwerp elektrische auto’s rijst altijd de vraag hoe het zit met de actieradius. Bij de meeste elektrische auto’s is de actieradius niet spectaculair te noemen. De gemiddelde elektrische auto die op dit moment leverbaar is, heeft een bereik van 230 tot 360 kilometer. In het geval van Jaguar worden de modellen van stroom voorzien door een 90kwh accu pakket dat in de bodem van de auto’s zit. Dit accupakket zorgt er in de I-Pace voor, dat de auto 470 kilometer op een acculading kan rijden volgens de WLTP Cyclus.

Het is niet onwaarschijnlijk dat er in de toekomst meerdere accupakketten komen. Ook zullen verschillende modellen met hetzelfde accupakket een andere range hebben.

Ook als het te warm is neemt de range van je elektrische auto af. Dit komt in veel gevallen doordat de airco van de auto gebruikt wordt en die heeft veel energie nodig om de cabine te koelen. Daarbij moet ook het accupakket gekoeld worden. Een accupakket dat te warm wordt, is namelijk niet handig. Als een accu oververhit raakt, kan het een deel van zijn capaciteit permanent kwijtraken. Om deze reden zitten er veiligheidssystemen in accupakketten die ervoor zorgen dat de maximale snelheid van het laden, de maximale rijsnelheid of de koeling automatisch aangepast worden, zodat een accu nooit zo heet wordt dat deze zijn capaciteit dreigt te verliezen.

 

Een tweede belangrijke factor is het rijgedrag van de bestuurder. Uiteraard kost hard optrekken extra stroom, maar ook remmen zorgt ervoor dat de actieradius afneemt. Dit komt omdat elektrische auto’s regeneratief remmen. Tijdens regeneratief remmen worden de normale remmen niet gebruikt, maar remt de auto op de motor. Er wordt hiermee stroom geleverd aan het accupakket dat vervolgens weer gebruikt kan worden. Rem je te laat en vrij stevig, dan moet de auto de gewone remmen gebruiken. De gewone remmen zetten de energie van het rijdende voertuig niet om in extra stroom, maar zorgen ervoor dat de energie omgezet wordt in warmte. Deze energie ben je dus kwijt nadat je geremd hebt.

De snelheid waarmee u gemiddeld rijdt, heeft ook een grote invloed op de prestaties. Waar een benzinemotor vaak het meest efficiënt is rond de tachtig kilometer per uur, is een elektrische auto het meest efficiënt als deze vrij langzaam rijdt. Daarom komt een elektrische auto in de stad ook een stuk verder dan op de snelweg. Rijdt u altijd de maximum snelheid, dan kunt u tot twintig procent van de range verliezen. In tegenstelling tot een benzinemotor werkt een elektromotor dus als volgt: hoe harder u rijdt, hoe meer stroom u per kilometer nodig hebt.

Houdt u rekening met de snelheid, met het accelereren en laat u de auto regeneratief remmen? Dan komt u het dichtst bij de opgegeven maximum range komen. Ook kunt u er op letten dat u de airco en verwarming niet onnodig aan hebt staan. Tot slot is het verstandig om de cabine te verkoelen of verwarmen terwijl de auto nog aan de laadpaal zit.

OPLADEN

Het opladen van een elektrische auto is vrij eenvoudig. Je stopt de stekker in het voertuig en wacht totdat deze volledig is opgeladen. Echter is er nog wel een aantal zaken om rekening mee te houden, zodat u zo snel mogelijk kunt laden.

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat een accu tussen de 10 procent en 90 procent het snelst oplaadt. Een accupakket dat bijna leeg is, moet eerst langzaam voller gedruppeld worden voordat de stroomkraan helemaal open gezet kan worden. Daarbij gaat de laatste 10 procent ook langzamer, dit is om de batterij te beschermen. Het laden van een elektrische auto is te vergelijken met het vullen van een glas water vanuit een waterkan. U begint langzaam om ervoor te zorgen dat de straal precies in het glas terecht komt. Als u een klein beetje water in het glas hebt zitten, kunt u flink hard gieten. Wanneer u echter het glas bijna gevuld heeft, moet u weer wat langzamer gieten, anders loopt u het risico dat het glas overstroomt.

Een andere factor die de snelheid van het opladen bepaalt, is het type laadpaal. Er zijn snelle en minder snelle laadpalen. In Nederland zijn er vier verschillende laadpalen beschikbaar:

  • Laden aan een stopcontact
    Een 220v stopcontact is het minste snelle type laadpaal. Bent u bij iemand op visite, dan kan dit een mooie manier zijn om toch nog wat extra kilometers binnen te halen. Maar om uw auto standaard op deze manier op te laden gaat meestal toch iets te langzaam.
  • Laden met laadpaal aan huis
    Een laadpaal aan huis gaat al een stuk sneller. De laadpalen zijn echter vaak geen “slimme” laadpalen. Deze laadpalen laden de auto in 6 tot 10 uur op, maar geven altijd dezelfde hoeveelheid stroom.
  • Gecontroleerd laden
    Een gecontroleerde lader kan communiceren met de auto. De auto kan doorgeven hoeveel stroom hij nodig heeft en de gecontroleerde lader bepaalt of deze stroom gegeven kan worden. Deze vorm van laden is een stuk sneller. In enkele uren kan de auto weer vol zitten. Veel publieke laadpalen in de stad zijn van dit type. In sommige gevallen is een laadpas nodig om de publieke lader te laten werken.
  • Gelijkstroom laden
    De meest vlotte manier van laden is gelijkstroom laden, dit wordt ook wel snelladen genoemd. U kunt vaak in een half uurtje enkele honderden kilometers aan range bijladen. Snelladers zijn vaak langs de snelweg bij tankstations te vinden.

De snelheid waarmee u kunt laden is afhankelijk van de maximale hoeveelheid stroom die uw auto op kan nemen. Maar ligt ook aan de snelheid van de lader.

Er zijn verschillende type snelladers te vinden die ervoor zorgen dat u uw auto vlot kan laden. Hoe snel dat precies gedaan wordt, is afhankelijk van het aantal kW dat een lader kan leveren. Tussen de 10 procent en 90 procent laadt u op volle snelheid. Als het accupakket van de auto 90kw heeft waarvan 20 procent niet met een snellader opgeladen kan worden, dan houdt u nog 72kW over die wel met de snellader gevuld kan worden. Heeft u een snellader te pakken die 50kW kan laden, dan is de rekensom 72kWh/ 50kw= 1.44 uur iets minder dan anderhalf uur dus. Een lader die 175KW of zelfs 350Kw kan laden zal deze tijd verkorten naar 44 minuten. De laadsnelheid is dan 350 kilometer per uur.

LAADPAAL THUIS OF OP KANTOOR

De meest ideale situatie is een laadpaal op kantoor én een laadpaal thuis. U kunt ‘s ochtends naar uw werk en steekt uw auto in de lader. Als u vertrekt is de accu weer vol.  Eenmaal thuis kunt u hem wederom opladen. Op deze manier zal u zelden hoeven laden bij een publieke laadpaal.  De meeste elektrische auto’s hebben overigens voldoende range om heen en weer naar werk te rijden op een enkele acculading. U hoeft de auto dan dus maar één keer per dag op te laden.

Het installeren van een laadpaal kunt u meestal via de dealer laten doen. De dealer kan u adviseren over het type paal en kan ook afspraken met de gemeente maken, indien dat nodig is. Als u de auto op uw oprit of ander eigen terrein kunt parkeren dan kan u direct een lader plaatsen. Heeft u geen eigen terrein waar u de auto kunt parkeren? Dan is het in sommige gevallen verstandig om met de gemeente in gesprek te gaan en een parkeerplaats te reserveren met een laadpaal. Zo kunt u de auto altijd voor de deur laden en hoeft u zich geen zorgen te maken over het vinden van een laadpaal. De regels zijn per gemeente anders. Informeer dus bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn.

Thuis of op kantoor laden gebeurt meestal met een 3 fase 32A (22kW) lader. De snelheid waarmee u kunt laden is dan tussen de 14 en 27 kilometer per uur.

OPENBARE LAADPALEN

Wat openbare laadpalen betreft zijn er twee verschillende soorten laadpalen. Normale laadpalen die vergelijkbaar zijn met de laders die thuis of op kantoor staan. En snelladers. Deze laatste zijn meestal langs de snelweg te vinden en wisselen van 50 tot 350 kWh. Openbare laders worden ook wel destination chargers of bestemmingsladers genoemd. Deze laders zijn vaak te vinden bij supermarkten, parkeergarages of parkeerterreinen.

LEASE

Elektrisch rijden en leasen staan regelmatig samen in één zin. Niet vreemd want als lease rijder is een elektrische auto vaak veel voordeliger dan een benzinevariant. Niet in de laatste plaats omdat bij een elektrische auto veel belastingmaatregelen getroffen zijn. Hierdoor zijn deze auto’s een stuk goedkoper om te rijden. Tot eind 2018 was de bijtelling op een elektrische auto 4 procent. Tegenwoordig is de bijtelling iets ingewikkelder geregeld.

Er zijn twee bijtellingstarieven: een 4 procent tarief dat over de eerste 50.000 euro geldt en een 22 procent tarief dat over het restbedrag geldt. Stel u koopt een auto van 94.480 euro. U betaalt dan 4 procent over de eerste 50.000 euro. Over de resterende 44.480 euro geldt een tarief van 22 procent.

50.000 euro * 4% = 2.000 euro

44480 euro * 22% = 9.785,6 euro

In totaal betaalt u dus voor een elektrische auto van 94.480 euro 11785,6 euro bijtelling.

Stel u koopt de goedkoopste Jaguar I-Pace, dan is uw netto bijtelling in (schijf 2/3) 279,- euro per maand. De netto bijtelling in schijf 4 komt uit op 379 euro per maand.

LEASE MOGELIJKHEDEN ELEKTRISCHE JAGUAR

De Jaguar I-Pace is in verschillende leasevormen beschikbaar. De I-Pace heeft een financial lease bedrag vanaf 599 euro per maand en bijtelling vanaf 299 euro per maand. In het leasebedrag kunnen ook de kosten van een 15kW Ecotap DC lader voor bij u thuis of op kantoor opgenomen worden. Bij de leaseprijs is het onderhoud de eerste drie jaar inbegrepen. Ook heeft de auto drie jaar garantie (of de eerste 100.000 kilometer). En is Jaguar Assistance de eerste drie jaar inbegrepen. Deze pechhulp service zorgt ervoor dat u bij autopech in Europa altijd snel geholpen wordt.

MILIEUVRIENDELIJK RIJDEN

Milieuvriendelijk rijden is meer dan het aanschaffen van een elektrische auto alleen. De I-Pace geeft de mogelijkheid om écht milieuvriendelijk te rijden. Gemiddeld produceert een elektrische auto 35 procent minder CO2. Echt milieuvriendelijk rijden gaat nog beter met groene energie. In Nederland wordt momenteel het grootste gedeelte van de energie opgewekt uit niet-duurzame bronnen, zoals aardgas en steenkool. De uitstoot hiervan is ongeveer 447 gram CO2 per kWh. Echt groene energie zou deze uitstoot beperken tot 36 gram CO2 per kWh.

Ook als u over enkele jaren een nieuwe auto koopt, is een elektrische auto milieuvriendelijker. Dit komt doordat een elektrische auto veelal van herbruikbare materialen wordt gemaakt. Sloop- en demontagebedrijven zijn steeds handiger in het hergebruiken van materialen die in auto’s gevonden worden.

Daarnaast gaan elektrische auto’s veel langer mee, omdat deze een minimale hoeveelheid bewegende onderdelen hebben. De auto’s slijten hierdoor een stuk minder. Een ander voordeel van minder bewegende delen is minder geluidsoverlast. Bij een conventionele benzine- of dieselauto zorgen explosies van het brandstofmengsel voor de kracht die de motor kan leveren. Explosies maken uiteraard geluid. Een elektrische auto is vele malen stiller, omdat de motor niet met explosies maar met magneten werkt. Deze magneten maken amper geluid. Dit is zowel in de cabine als buiten de auto duidelijk te merken.

Veel elektrische auto’s zijn zelfs zo stil dat deze lastig zijn om aan te horen komen. Autofabrikanten hebben om die reden, vaak op lage snelheid, digitale geluiden in de auto verwerkt om voetgangers erop te attenderen dat er een voertuig aan komt.

WAT KOST ELEKTRISCH RIJDEN

De kosten van een elektrische auto zijn op te splitsen in de kosten in het gebruik, onderhoud en aanschaf. Ook zijn er fiscale voordelen die een auto met verbrandingsmotor niet heeft.

De bijtelling van elektrische auto’s is al eerder besproken. In 2019 hadden elektrische auto’s korting op de bijtelling over de eerste 50.000 euro. In 2020 is dit 8 procent over de eerste 45.000 euro. Vanaf dit jaar zal de bijtelling ieder jaar aangepast worden tot in 2026 de bijtelling voor elektrische auto’s en auto’s met verbrandingsmotor gelijk is.

Geen BPM voor auto’s die geen CO2 uitstoten. Omdat de BPM berekend wordt op basis van uitstoot hebben elektrische auto’s geen BPM. Dit betekent dat de aanschafprijs niet hoger wordt, omdat er een deel extra aanschaf belasting betaald wordt.

Geen MRB. De MRB (motorrijtuigenbelasting) van een auto is extra belasting die per kwartaal betaald wordt. Deze vrijstelling van motorrijtuigenbelasting blijft tot 2024 bestaan.

Overige subsidies. Zakelijke rijders die een elektrische auto aanschaffen kunnen een subsidie krijgen. Deze subsidie heet de milieu-investeringsaftrek (MIA).

REISPLANNEN MET EEN ELEKTRISCHE AUTO

Moet u soms ver rijden, misschien zelfs meer dan de range van uw auto aan kan?  Dan is het verstandig om uw reis te plannen. Er zijn verschillende online planners waarmee u kunt uitrekenen waar u moet laden om uw eindpunt te halen. Ook kunt u in deze online planners zien hoeveel tijd u kwijt bent bij een laadstation. Zo plant u de laadpauze bijvoorbeeld gemakkelijk rond uw lunch of avondeten.

Ook de auto zelf helpt u bij het plannen van uw reis. De auto laat zien hoeveel stroom er nog in de batterij zit als u aan komt op uw bestemming. En kan u laten weten waar de laadpalen in het land staan. De Go I-pace app voor Android en IOS helpt je nog verder. Deze routeplanner laat u onder andere zien waar u kunt opladen