Bijtelling voor zakelijke rijders

Bijtelling voor zakelijke rijders

Natuurlijk kunt u ook als zakelijke rijder terecht bij Kimman. Wij leasen al jaren auto’s aan zakelijke klanten. Zakelijke rijders hebben vaak te maken met bijtelling. Wij leggen u alles uit wat u moet weten over dit onderwerp.

Bijtelling is het bedrag dat bij het loon wordt opgeteld als de ‘auto van de zaak’ privé wordt gebruikt. De bijtelling is alleen verschuldigd als het privéverbruik meer dan 500 kilometer per kalenderjaar bedraagt. Het algemene bijtellingspercentage bedraagt 22 procent van de prijs van de auto. Hierover betaalt u ook belasting.

Lees verder om uw bijtelling te berekenen, leer meer over bijtelling voor elektrische auto’s en ontdek de verschillen tussen bijtelling in 2019 en 2020.

Hoe werkt bijtelling?

Heeft u voor het eerst een leaseauto van uw werk? Of rijdt u in een auto van uw onderneming? Dan mag u de autokosten aftrekken van de winst. Gebruikt u de auto ook privé? Dan moet u voor het privégebruik een bedrag betalen, de bijtelling.

Hoeveel u moet verrekenen, hangt af van de waarde van de auto, de CO2-uitstoot en van wanneer het kenteken is afgegeven. De bijtelling geldt alleen wanneer u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt. Over dit bedrag moet u ook inkomstenbelasting betalen.

Sinds 2018 gelden in Nederland twee bijtellingspercentages: 22 en 4 procent. 22 procent is het standaard percentage dat geldt voor bijna alle voertuigen. Het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent geldt voor elektrische auto’s die geen CO2 uitstoten. Hybride auto’s, die deels elektrisch en deels benzine zijn, tellen niet mee voor het lage tarief.

In 2020 wordt het verlaagde bijtellingstarief van 4 procent verhoogt naar 8 procent. Het tarief van 22 blijft gelijk.

Zakelijke ritten

De bijtelling geldt alleen wanneer u jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt. Of u met uw zakelijke auto 1.000 of 10.000 kilometer privé rijdt, maakt niet uit. De bijtelling blijft gelijk. Woon-werkverkeer wordt door de Belastingdienst beschouwd als zakelijk en telt dus niet mee voor de bijtelling.

Is een rittenadministratie verplicht?

Wie zijn zakelijke auto niet of nauwelijks voor privédoeleinden gebruikt, hoeft geen bijtelling te betalen. Om dit aan te tonen, kunt u een rittenadministratie bijhouden. Daarin registreert u alle ritten die u met uw zakelijke auto maakt. Dit is niet wettelijk verplicht, maar wordt wel aangeraden vanuit de Belastingdienst. Zonder rittenadministratie heeft u geen bewijs en is het erg moeilijk om aan te tonen dat u uw auto nauwelijks gebruikt voor privédoeleinden.

CO2-uitstoot

Hoeveel bijtelling u betaalt is afhankelijk van de CO2-uitstoot van uw auto. In 2019 en 2020 zijn er nog maar twee bijtellingstarieven. 4 procent voor auto’s die 0 gram CO2 uitstoten en 22 procent voor alle andere voertuigen. Dit is niet altijd zo geweest.

Bijtelling per CO2-uitstoot

Uitstoot 2017 2018 2019 2020
0 gram 4% 4% 4% 8%
1-50 gram 17% 22% 22% 22%
51 – 106 gram 22% 22% 22% 22%
> 106 gram 22% 22% 22% 22%

 

Eerste maand van toelating

Hoeveel bijtelling u moet betalen is afhankelijk van de datum waarop het kenteken is afgegeven. Dit wordt ook wel de eerste maand van toelating genoemd. Dat is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Dat kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland. Bij nieuwe auto’s valt dit samen met de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, bijvoorbeeld bij de import van gebruikte auto’s.

Inkomensbelasting over uw bijtelling

We noemden al dat u over de bijtelling ook inkomensbelasting moet betalen. Dit geldt voor zowel werknemers als ondernemers die over een auto van de zaak beschikken. De Belastingdienst maakt hier geen onderscheid in. Bovendien maken ze ook geen onderscheid tussen de rechtsvormen van ondernemingen. Het enige verschil is dat de bijtelling bij de inkomstenbelasting wordt geheven in de vorm van een loon in natura, terwijl de bijtelling bij ondernemers gewoon als winst wordt opgeteld.

De bijtelling is een brutobedrag dat bij uw salaris wordt geteld. Hoe hoger uw inkomen, hoe meer belasting u betaalt. Dus ook over de bijtelling. De belastingschijf waarin u valt is namelijk afhankelijk van uw inkomen. In Nederland kennen we vier belastingschijven. Met het belastingpercentage kunt u uitrekenen hoeveel netto bijtelling u jaarlijks moet betalen.

Belastingschijven

Belastingschijf Inkomen Percentage belasting
Eerste schijf tot € 20.385 36,65 %
Tweede schijf vanaf € 20.385 tot € 34.301 38,10 %
Derde schijf vanaf € 34.301 tot € 68.508 38,10 %
Vierde schijf vanaf € 68.508 51,75 %

 

Bijtelling berekenen

De bijtelling van uw zakelijke auto rekent u als volgt uit: percentage bijtelling X de cataloguswaarde. Bijtelling wordt over een jaar berekend en moet per jaar betaald worden.

Rekenvoorbeeld
U rijdt een benzineauto met een cataloguswaarde van 35.000 euro. De bijtelling bedraagt in 2020 dan 22 procent van 35.000 euro. Dat is 7.700 euro. Als we aannemen dat u in het belastingtarief van 38,1 procent valt, betaalt u 2.934 euro extra belasting.

Bijtelling voor shortlease

Als u de auto korter dan één jaar ter beschikking heeft, moet u het jaarbedrag aanpassen. Als u bijvoorbeeld vijf maanden van de auto gebruikt maakt, is de correctie voor het privégebruik van de auto: 5/12 x 22 procent x de waarde van de auto. Dit bedrag verrekent u met de autokosten. Als u op jaarbasis met de auto niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen.

Het privégebruik op jaarbasis rekent u uit door het privégebruik te herrekenen. Als u in vijf maanden tijd 100 kilometer privé gereden hebt, dan is het privégebruik op jaarbasis: 12/5 x 100 is 240 kilometer.

Bijtelling voor oudere auto’s

Het bijtellingspercentage wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld, dit betekent niet dat u voor uw auto automatisch het nieuwe percentage gaat betalen. In 2017 is het normale verrekening percentage verlaagd van 25 naar 22 procent. Is uw auto vóór 2017 voor het eerst op naam gesteld en viel de auto in het 25 procent tarief? Dan blijft dat percentage van toepassing. De auto valt dus niet vanaf 2017 in het 22 procent tarief.

Elektrische bijtelling

In 2050 wil het kabinet dat er alleen nog maar schone auto’s rijden. Elektrische auto’s zijn schoon en moeten daarom voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar zijn, is de gedachte. Daarom geldt voor elektrische auto’s een andere bijtelling dan voor benzine- en dieselauto’s. Het bijtellingsbedrag ligt lager om zo het elektrisch rijden te stimuleren, omdat dit bijdraagt aan een beter klimaat en milieu.

Vanaf 2020 zal de bijtelling wel gaan stijgen, met als doel in 2026 ook op elektrische auto’s 22 procent bijtelling te rekenen.

Plannen kabinet wat betreft verlaagde bijtelling elektrische auto’s

Bijtelling 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Volledig elektrisch (EV) 4% 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Max. van catalogusprijs 50.000 45.000 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000 n.v.t.

 

Voor elektrische auto’s maakt de overheid verschil tussen auto’s met een nieuwwaarde van meer of minder dan 50.000 euro en tussen nieuwe en oude auto’s. U betaalt het verlaagde bijtellingsbedrag alleen over de eerste 50.000 euro.

Geldigheidsduur verlaagd bijtellingspercentage

Het verlaagde bijtellingspercentage geldt voor 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand nadat de auto voor het eerst op naam is gesteld. Hierbij zijn eigenaar- en gebruiker wisselingen niet relevant. Na die 60 maanden wordt uw bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de regels die op dat moment gelden.

Voorbeeld
Een elektrische auto die op 1 januari 2020 voor het eerst in gebruik genomen wordt, houdt tot en met januari 2025 over de eerste 45.000 euro het verlaagde bijtellingstarief. Als deze auto in februari 2025 nog als zakenauto wordt ingezet, dan geldt het algemene bijtellingstarief van 2025.

H2 – Elektrische bijtelling in 2019

In 2019 gelden er nog zeer voordelige regels wat betreft bijtelling voor elektrische auto’s. De bijtelling voor deze auto’s is 4 procent. U betaalt dit lage tarief alleen over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde. Voor het resterende bedrag geldt een bijtelling van 22 procent.

Elektrische bijtelling in 2020

Vanaf 2020 stijgt de bijtelling voor elektrische auto’s in Nederland. Ondanks deze verhoging blijft het bedrag nog altijd lager dan de bijtelling voor benzine- of dieselauto’s. Er zijn wel twee belangrijke aanpassingen ten opzichte van 2019. De bijtelling wordt verhoogd van 4 naar 8 procent. En het lage tarief geldt alleen over de eerste 45.000 euro. Het loont dus om nog een elektrische auto aan te schaffen vóór 2020.

Rekenvoorbeeld
U schaft in 2020 een elektrische auto aan met een cataloguswaarde van 55.000 euro. De jaarlijkse bijtelling bedraagt 8 procent over de eerste 45.000 euro en 22 procent over de resterende 10.000 euro. In totaal is dat 5.800 euro. Bij een belastingtarief van 38,1 procent betaalt u 2.210 euro extra belasting.

Bijtelling voor nieuwe auto’s

Wilt u een nieuwe auto leasen? Bij Kimman hebben we een uitgebreid aanbod van leaseauto’s van de merken Jaguar, Land Rover en Range Rover. De bijtelling voor nieuwe auto’s wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto. Dit is de nettoprijs berekend door de fabrikant, de fabrieksopties die zijn aangebracht voordat de auto op kenteken is gesteld inclusief btw en bpm. Bekijk onze modellen.

H2 – Elektrische modellen bij Kimman

Jaguar I-PACE Business Edition – Auto van het jaar
De Jaguar I-PACE is verkozen tot World Car of the Year en dat is natuurlijk niet voor niets. De elegante auto is en een echte rijdersauto en combineert de laatste technologie met een markante uitstraling.

Zakelijke rijders die in 2020 kiezen voor de I-PACE Business Edition, betalen 8 procent bijtelling over de eerste € 45.000.

Benzine- en dieselmodellen bij Kimman

Jaguar XF
De Jaguar XF is een van de meest dynamische, premium zakenauto’s van zijn generatie. De Jaguar XF is een unieke combinatie van prachtig design, wendbare handling en dynamisch rijgedrag. De compacte SUV is uiterst geschikt als leaseauto voor zakelijke rijders.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Jaguar XE
De Jaguar XE is geavanceerd, efficiënt en verfijnd en is vanaf het begin af aan ontworpen voor de zakelijke rijder. De sports sedan van Jaguar biedt innovatieve en intelligente technologieën en biedt sterk concurrerende totale eigendomskosten (TCO), met een CO2-emissie vanaf 99 g/km, een brandstofverbruik vanaf 3,8 I/100 km.

Jaguar XJ
De luxe Jaguar XJ zet een uitzonderlijke standaard voor moderne luxe en comfort. Door deze luxueuze uitstraling maakt u zeker indruk als zakelijke rijder. Achterin maken uitklapbare werktafeltjes, LED-leeslampjes, voetsteunen en elektrisch verstelbare zonneschermen voor de zijruiten de XJ tot ideale werkplek.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Jaguar-E-PACE
De Jaguar E-PACE heeft een opvallend fraai design. Zijn krachtige honingraat-grille geflankeerd door ranke LED-koplampen geven de auto een sportief karakter. Door het Connect Pro Pack in de E-PACE blijven uw passagiers verbonden met een 4G WIFI-hotspot, ideaal als uw naar een zakelijke afspraak rijdt.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Jaguar-F-PACE
De Jaguar F-PACE is een dynamische SUV met het DNA van een sportauto. Het interieur is ruim en praktisch en gecreëerd om u alle ruimte te geven die u nodig hebt, voor zowel zakelijk als privé. Als optie kunt u kiezen voor ambianceverlichting die een welkome en rustige sfeer creëert, zodat u ontspannen op uw werk kunt arriveren en na een drukke werkdag de ontspanning al op weg naar huis begint.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Range Rover
De Range Rover is met zijn stoere, maar toch klassieke uitstraling een geliefde auto. De drie herkenbare designlijnen – de onderste accentlijn, de doorlopende taillelijn en de elegante daklijn – geven de Range Rover een onmiskenbare vormgeving. Samen met zijn luxe interieur is dit model de ideale leaseauto.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Range Rover Sport
De Range Rover Sport is een luxe SUV. Hij is gespierd met perfecte proporties, hij is ontworpen om overal de aandacht te trekken. De sportieve, luxe en comfortabele auto is ideaal voor zakelijke rijders. Door zijn geheel uit aluminimum vervaardigde zelfdragende carrosserieconstructie die de auto licht, sterk en duurzaam maakt is hij sneller en duurzamer dan ooit.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Range Rover Velar 
De Range Rover Velar is een trendsetter in progressief design. Hij combineert de authentieke Range Rover stijlelementen met eenvoud. In het exclusieve interieur reist iedereen comfortabel en met zijn inherente capaciteiten brengt de auto u met het grootste gemak overal naartoe.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Range Rover Evoque
De Range Rover Evoque is het meest compacte model van de Range Rover familie. De hippe crossover is misschien compacter maar heeft nog steeds de allure van een terreinwagen. Het is een stijlvolle zakenauto die geschikt is voor iedere bedrijfsvoering.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Range Rover SVR
Luxe en prestaties worden bij Range Rover SVR naar een nieuwe hoogte getild. Dit model is zelfverzekerd, wendbaar en rijdt comfortabel. Als zakelijker rijder komt u goed voor de dag in deze auto met een unieke uitstraling.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Land Rover Discovery
Zoekt u als zakelijke rijder een luxueuze SUV? Het praktische vermogen en de authenticiteit maken de Land Rover Discovery uniek. In dit model neemt u gemakkelijk klanten of collega’s mee vanwege de riante beenruimte en het comfortabele interieur.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Land Rover Discovery Sport
Een zakelijke Land Rover Discovery Sport leasen? Dat kan natuurlijk ook bij Kimman. Het robuuste model is dynamisch en innovatief. Bij dit model staat comfort centraal en zijn de functionaliteiten van de auto erg belangrijk. Ondanks dat is de sportiviteit en luxe uitstraling behouden.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Land Rover Defender
De allernieuwste uitvoering van de Land Rover Defender komt in de lente van 2020 op de markt. De stoere auto is uiterst geschikt voor zowel de zakelijke als particuliere auto.

Voor dit model geldt het bijtellingstarief van 22 procent.

Hybride modellen bij Kimman

Range Rover Sport PHEV
De Range Rover Sport PHEV is een hybride model. De auto biedt een naadloze overgang tussen rijden op de benzinemotor en rijden op de elektromotor. Het sportieve design en de dynamische prestaties maken de auto tot een gedegen zakelijke auto.

Voor deze auto geldt een bijtelling van 22 procent.

Kom langs bij Kimman

Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs om alle modellen te bekijken en de mogelijkheden te bespreken voor zakelijk rijden.

Bekijk meer artikelen:

Peter Smits

Jaguar XF

De Jaguar XF bewijst dat luxe en comfort perfect samen kunnen gaan met snelheid en dynamiek. Bekijk deze opwindende zakenauto bij Kimman.

Lees meer »
Peter Smits

Jaguar XE

Een sedan met de ultieme balans tussen sportiviteit, comfort en functionaliteit? Dát is de Jaguar XE, puur Brits vakmanschap. Lees hier meer over dit prachtige model.

Lees meer »
Peter Smits

Land Rover Discovery

De nieuwe Land Rover Discovery is de ideale auto voor tochten buiten de bewoonde wereld en ritjes in de stad. U vindt deze veelzijdige SUV bij Kimman.

Lees meer »
Peter Smits

Range Rover Sport

De Range Rover Sport is de topsporter onder de SUV’s, met zijn geweldige prestaties op elk terrein. Lees alles over dit model en bekijk hem in ons aanbod bij Kimman.

Lees meer »
Peter Smits

Range Rover Velar

De Range Rover Velar is een grensverleggende auto, de perfecte mix voor elke gelegenheid. Lees meer en bekijk deze cross-over SUV bij Kimman.

Lees meer »
WordPress Image Lightbox

Wij hebben onze voorzorgsmaatregelen aangescherpt en houden ons aan het RIVM.