Onderhoud

SCHADE AAN UW AUTO

03 januari 2020

Een ongeluk zit in een klein hoekje… Dat kan iedereen overkomen. Schade aan uw auto is dan ook erg vervelend. Bij Kimman hebben we jarenlange ervaring met het herstellen van schade aan Jaguars en Land Rovers. We zijn een officiële dealer en werken uitsluitend met originele onderdelen. Zo bent u altijd zeker van een kwaliteitsproduct.

Heeft uw auto een kras, deuk, steenslag, hagelschade of andere autoschade opgelopen? Dan is het van belang dat u een bezoek brengt aan de autodealer. Schade kan meestal goed hersteld worden, waardoor uw auto nog jaren meegaat. Mits de auto op de juiste manier verzekerd is, brengt reparatie vaak geen kosten met zich mee.

SCHADEHERSTEL

In het drukke verkeer van tegenwoordig is de kans op schade altijd aanwezig. U kunt schade oplopen bij het parkeren, door andere weggebruikers of omdat u zelf even niet goed (genoeg) oplet. Schade aan uw Jaguar of Land Rover ziet u natuurlijk het liefst zo snel mogelijk verdwijnen. Voor het herstellen van autoschade verrichten wij verschillende diensten, zoals:

  • Het lakken en spuiten van uw auto
  • Spot repair
  • Algeheel schadeherstel
  • Het uitdeuken van plaatwerk, zoals de portieren, de motorkap en de achterklep
  • Schadetaxatie en -afhandeling
  • Laswerkzaamheden
  • Het vervangen van beschadigde onderdelen

LAKKEN EN SPUITEN VAN UW AUTO

Heeft uw auto grote lakschade opgelopen? Dan is het verstandig om uw auto over te laten spuiten. De beschadigingen kunnen gaan roesten. De lak van uw auto is erg belangrijk. Het is medebepalend voor de waarde van uw auto. Een auto die regelmatig optisch wordt onderhouden, vertegenwoordigt een grotere waarde dan een auto die nooit wordt gewassen, uitgezogen en gepoetst. De staat van uw lak laat uw auto letterlijk stralen.

Het overspuiten van een auto is een aanzienlijke klus. De auto moet vaak eerst geschuurd en geplamuurd worden, zodat het oppervlak weer mooi egaal wordt. Soms moeten onderdelen eerst verwijderd worden voordat de auto overgespoten kan worden. Daarna moet alles afgeplakt worden. Het spuitwerk is echt vakmanschap. U wilt natuurlijk geen ongelijkheden in de lak.

De kosten van lakschade herstellen, zijn afhankelijk van de grootte, plaats en aard van de schade. We stellen eerst vast of het gaat om alleen een kras of dat het ook gaat om een deuk. Aan de hand daarvan kunnen onze schade-experts bepalen of geplamuurd, uitgedeukt of gespoten moet worden. De kosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de schade en de plaats. Heeft de bumper schade opgelopen of de carrosserie?

Ook het type lak heeft invloed op de kosten. Gaat u voor een unikleur of metallic lak? En bestaat de lak uit een 2, 3 of 4-lagen systeem?

SPOT REPAIR

Met spot repair worden kleine krasjes en deukjes op de carrosserie of bumper plaatselijk hersteld. Uw auto hoeft dus niet helemaal opnieuw overgespoten te worden. Het is een vorm van lakreparatie die bovendien ook nog eens een stuk voordeliger en sneller is dan traditioneel lakschade herstel.

De schade-expert schuurt het beschadigde deel van de bumper of carrosserie tot het oppervlak egaal is. Indien nodig wordt er ook geplamuurd en gepolijst. Bij traditioneel schadeherstel wordt dan de auto volledig overgespoten. Bij spot repair behandelen we alleen het stukje met schade. Door middel van meetapparatuur meten we de exacte kleur van uw lak. Op basis daarvan mengen we de lak in de precies dezelfde kleur als uw auto. Vervolgens brengen we de lak professioneel aan, waardoor u nergens kleurverschil ziet. Uw auto ziet er weer uit als nieuw.

De kosten van spot repair zijn afhankelijk van de grootte, plaats en aard van de schade. Spot repair is bedoeld voor schades die niet veel groter zijn dan een A4’tje.

UITDEUKEN VAN PLAATWERK

Kleine butsen in uw auto? Of een flinke deuk? Bij het uitdeuken van plaatwerk, zoals de motorkap, portieren of achterklep, gaat het met name om kleinere beschadigingen waarbij de lak niet beschadigd is. Bij diepe deuken of ernstige schade moeten de onderdelen meestal in zijn geheel vervangen worden. Voor het uitdeuken zijn verschillende methoden mogelijk.

Met speciale gereedschappen masseren wij de deukjes eruit. Via de binnenkant of achterzijde proberen we deuk vanaf de achterkant de benaderen en drukken we de deuken door middel van een hefboomtechniek eruit. Bij delen waar we niet via de achterzijde bij kunnen, wordt de deuk er met lijmtechnieken van buitenaf uit getrokken. Met reflecterend licht checken we of de deuk er helemaal uit is. Het voordeel van uitdeuken zonder spuitwerk is dat het originele plaatwerk bespaard wordt.

LASWERKZAAMHEDEN

Laswerkzaamheden zijn vaak nodig bij onderdelen die veel belast worden. Denk hierbij aan draagbalken, dorpels en bevestigingspunten van onderdelen. Door continue belasting kunnen deze delen van de auto makkelijk slijten. Ook door roest is er soms laswerk nodig. Dit is vaak het geval bij wielranden of aan de buitenkant van de dorpels. Afgebroken onderdelen van de motor of carrosserie zijn niet altijd met laswerk te vervangen. Soms is het goedkoper of beter om een onderdeel in zijn geheel te vervangen.

HET VERVANGEN VAN BESCHADIGDE ONDERDELEN

Soms zijn onderdelen niet meer te repareren en is het nodig om onderdelen geheel te vervangen. Dit kunt u het beste doen met originele onderdelen. Zo behoudt u de waarde van uw auto en bent u verzekerd van kwaliteit. Ook voor de garantie van uw auto is het van belang dat u naar uw merkdealer gaat.

Bij Kimman werken wij uitsluitend met originele onderdelen van Jaguar en Land Rover. Indien onderdelen niet bij ons op voorraad zijn, bestellen wij het gewenste onderdeel direct uit de magazijnen van de fabriek.

TOTAL LOSS

Total loss wordt ook wel aangeduid als totaal verlies. Het wordt in de autowereld bedoeld wanneer een voertuig na een schade economisch gezien niet meer gerepareerd kan worden. Doorgaans betekent dit dat een auto total loss is wanneer de dagwaarde ná de schade, vermeerderd met de reparatiekosten, hoger is dan de dagwaarde vóór de schade. Een auto kan ook technisch total loss zijn. Dit betekent dat de schade niet meer te herstellen is. Of een voertuig total loss is, wordt vaak bepaald door de schade-expert.

SCHADETAXATIE EN -AFHANDELING

Heeft u schade opgelopen door het toedoen van een ander? Dan wilt u natuurlijk de schade verhalen op de verzekering. Om uw schade aan te geven bij de verzekering, moet de schade eerst getaxeerd worden. Zo wordt de hoogte van de schade vastgesteld. Wij helpen u graag bij het opstellen van een schaderapport voor de verzekeringsmaatschappij.

WIE BETAALT DE AUTOSCHADE?

Iedereen met een auto is verplicht een autoverzekering af te sluiten. Autorijden neemt namelijk de nodige gevaren met zich mee, die grote financiële consequenties kunnen hebben. Bij schade is degene die de schade veroorzaakt verantwoordelijk voor de rekening van de opgelopen schade van zichzelf en van de tegenpartij. Wie schuldig is, hangt bij een geval van schade af aan de situatie. Bij een ongeval is het belangrijk om meteen een schadeformulier in te vullen samen met de tegenpartij. Op basis hiervan hebben de verzekeraars een door betrokken partijen ondertekend formulier waaruit de toedracht van de schade blijkt.

WAT WORDT VERGOED AAN MIJN AUTOSCHADE?

Hoeveel er van uw autoschade vergoed wordt, is afhankelijk van uw verzekering en premie. De premie die betaald moet worden is afhankelijk van een aantal factoren.

  • Leeftijd van de hoofdbestuurder
  • Regio waar de verzekerde woont
  • Gewicht van de auto
  • Nieuwprijs
  • Gewenste dekking

Er zijn drie soorten dekkingen: WA, WA beperkt en allrisk. De WA-verzekering is verplicht, deze kan uitgebreid worden met een beperkte of een allrisk-verzekering. Hoe uitgebreider u verzekerd bent, hoe groter de kans dat uw opgelopen schade vergoed wordt.

AUTOSCHADE ZONDER DADER

Helaas komt het regelmatig voor dat auto’s beschadigd worden, zonder dat iemand zich daarvoor verantwoordt. Dit kan gebeuren wanneer u de auto langs de straat parkeert of op een parkeerplaats. In dit geval heeft u dubbel pech, want de schade wordt vaak alleen vergoed wanneer u allrisk verzekerd bent. Bent u alleen WA-verzekerd? Dan zal uw verzekeraar de geleden kosten niet dekken.

AUTOSCHADE ZELF REPAREREN

Heeft u een kleine beschadiging aan uw auto? Dan denkt u misschien: “Dat kan ik zelf wel oplossen.”. In sommige gevallen is dat ook mogelijk. Toch raden wij u aan om u goed in te lezen voordat u zelf aan de slag gaat.

Kleine krasjes zijn snel gemaakt. Een omgevallen fiets op uw oprit, iemand die tegen uw auto leunt of een tikje van de portier van de auto op de parkeerplaats naast u. Er bestaan lakstiften waarmee u gemakkelijk en snel de krasjes verwijdert. Ook zijn er online tientallen tips te vinden over hoe u krassen verwijdert met tandpasta, WD-40 of andere huishoudelijke artikelen. Toch raden wij u aan om voor spot repair te kiezen. Zo weet u honderd procent zeker dat dezelfde kleur lak wordt gebruikt en het voorkomt roesten van de beschadigde plekken.

Schade aan de bumper is een veelvoorkomend probleem. De bumper is immers bedoeld om klappen op te vangen, maar dat betekent natuurlijk niet dat u graag rondrijdt met een gedeukte of bekraste voorkant. Een speciale bumper-kit kan u helpen bij het repareren van de bumper. Vaak moet u dan wel de gehele bumper van uw auto verwijderen. Een klusje voor gevorderde sleutelaars dus.

Ook over het uitdeuken van uw auto zijn tientallen tips te vinden op Google. Helaas werken die niet altijd even goed en kunnen ze onveilig zijn of zelfs nog meer schade veroorzaken. Een veel voorkomende tip is, om de deuk te herstellen met kokend water. Het kan inderdaad zo zijn dat door de hitte de deuk weer terugbuigt. Toch raden wij dit af, in verband met de veiligheid voor uzelf.

Vanwege de garantie en waarde van uw auto is het van belang dat u alleen originele onderdelen gebruikt bij schadeherstel.

SCHADE AAN UW JAGUAR OF LAND ROVER?

Bij Kimman hebben we jarenlange ervaring met het herstellen van schade van Jaguars en Land Rovers. We zijn een officiële dealer en werken uitsluitend met originele onderdelen. Zo bent u altijd zeker van een kwaliteitsproduct. Maak meteen een afspraak.