Techniek

AIRCONDITIONING IN UW AUTO

03 januari 2020

Airconditioning zorgt voor verkoeling en ventilatie in de auto. Een airconditioning produceert geen koude lucht, maar koelt de lucht af door warmte eraan te onttrekken. Daarom is onderhoud van uw airco belangrijk, zodat deze goed werkt, schoon is, fris ruikt en goed gevuld is voor gebruik.

Airconditioning zorgt niet alleen voor koele lucht in de zomer, maar kan in de winter ook zorgen voor snelle ontwaseming van uw beslagen ramen. Airco’s onttrekken vocht aan de lucht en een droger interieur betekent schonere ramen. De airconditioning gebruikt u dus het hele jaar door, daarom is het van belang om deze goed te onderhouden. Een drooglopende airco gaat zeker stuk. Bovendien heeft een slecht werkende airco een negatief effect op het brandstofverbruik. Een airconditioning repareren of vervangen is uiteindelijk ook een veel duurdere aangelegenheid.

Maar hoe gaat u eigenlijk om met de airconditioning van uw Jaguar? Vergt het veel onderhoud, wat moet u doen en wat zijn de kosten hiervan? U leest hier alles over airconditioning in uw Jaguar.

HOE WERKT AIRCONDITIONING?

De airco in de auto is een gesloten systeem met een compressor of pomp, een ventilator, een condensor, filter en een verdamper. Het is een samenwerking tussen vloeibaar en gasvormig circulerend koudemiddel. Het systeem is gebaseerd op een natuurkundig verschijnsel. Om vloeistof te verdampen is warmte nodig, de airco onttrekt deze warmte aan de directe omgeving, waardoor het afkoelt.

De vier belangrijkste onderdelen van een airconditioning zijn:

  • Compressor
  • Condensor
  • Ventilator
  • Verdamper

Het proces in het kort: Een door de motor aangedreven compressor pompt koudemiddel in het systeem rond. De condensor perst vervolgens dit gasvormige koudemiddel samen. Hierdoor stijgen de druk en temperatuur. De temperatuur stijgt van 20 naar 65°C.  De condensor is een warmtewisselaar en koelt het koudemiddel ook weer af naar 35°C, waardoor het condenseert en vloeibaar wordt.
Het vloeibare koudemiddel stroomt van condensor naar de filter droger. Het filter zorgt ervoor dat het vuil en vocht uit het airco systeem gefilterd worden, zodat pollen, vuil, stof en roetdeeltjes niet in de lucht terecht komen. Het koudemiddel stroomt verder naar de verdamper, waar het samenkomt met door de ventilator aangetrokken buitenlucht. Het koudemiddel verdampt hierdoor en verandert weer in gas.
Het is deze verdamping die warmte onttrekt aan de omgeving, waardoor de lucht afkoelt.

WAT IS KOUDEMIDDEL?

Koudemiddel is een stof die in airconditioners (maar ook in koelkasten) wordt gebruikt als medium voor het transport van warmte. Er zijn twee verschillende soorten koudemiddelen: natuurlijke koudemiddelen en synthetische koudemiddelen.

Koudemiddelen worden afhankelijk van hun toepassing geselecteerd op hun kookpunt. Het kookpunt bij lage druk moet lager zijn dan de temperatuur van het reservoir waaraan warmte moet worden onttrokken en het kookpunt bij hoge druk moet hoger zijn dan de temperatuur van het reservoir waaraan warmte moet worden afgegeven.

Het bekendste koudemiddel is freon, maar dat is inmiddels verboden. Veel gebruikte koudemiddelen zijn: fluorkoolwaterstoffen, alkanen, propyleen, ammoniak en koolstofdioxide.

AIRCO: HANDMATIG VERSUS AUTOMATISCH

Bij handmatige airco’s moet u zelf de temperatuur en de intensiteit (blaaskracht) instellen. Hierbij wordt er niet gekeken naar een constante temperatuur, waardoor u de airco eigenlijk voortdurend moet bijstellen. Dit is vaak minder energiezuinig dan een automatische airco, omdat de lucht niet optimaal gekoeld wordt. Er bestaan ook semi-automatische airconditioners. Deze houden de temperatuur constant, maar u moet wel nog de intensiteit manueel aanpassen. Bij een volautomatische airco hoeft u enkel de gewenste temperatuur in te stellen. De airco doet dan het nodige om die temperatuur in elke situatie constant te houden.

WANNEER GEBRUIKT U AIRCONDITIONING IN UW AUTO?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gebruikt u airconditioning het hele jaar door. De installatie is namelijk niet alleen bedoeld om de auto af te koelen in de zomer. Het systeem conditioneert de lucht ook. Hiermee wordt naast het regelen van de temperatuur ook het regelen van de luchtvochtigheid verstaan. Een hoge luchtvochtigheid betekent vaak een benauwde auto en beslagen ruiten.

De airco kan altijd kan gebruikt worden in combinatie met de verwarming, hierdoor kan de gewenste temperatuur altijd bereikt worden. En kiest u in de winter voor warme droge lucht en in de zomer voor koude droge lucht. En heeft u nooit last van beslagen ramen.

AIRCONDITIONING IN DE ZOMER

Om tijdens warme zomers het maximale uit uw airconditioning te halen, zet u hem op de recirculatiestand. De aangezogen lucht wordt hierdoor steeds verder gekoeld, zodat er in de hele auto temperatuurverlaging ontstaat. De aanjagerschakelaar zet u in het begin op de hoogste stand. Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte is verdwenen. Om snel veel warme lucht te verliezen, kunt u het beste de eerste paar kilometers even het raam open zetten.

AIRCONDITIONING IN DE WINTER

In de winter gebruikt men airconditioning met name om beslagen ruiten te voorkomen. Dit kan in combinatie met de verwarming, waardoor u niet in de kou hoeft te rijden. De binnenkomende lucht wordt door de verwarming verwarmd, waardoor de warme en droge lucht de ruiten opdroogt. Richt voor snel resultaat de roosters op de voorruit.

Iedereen weet natuurlijk wel hoe zijn airconditioning in de auto werkt. Toch gebruiken veel automobilisten het systeem niet optimaal. Hoe u de airco gebruikt, heeft invloed op uw veiligheid, uw portemonnee en het milieu.

  1. Schakel de airco direct ’s ochtends in
    Is de auto ’s ochtends nog een beetje fris? Dan is toch aan te raden om de airconditioning wel meteen aan te zetten. Zo voorkomt u dat de ramen beslaan als de buitentemperatuur gaat stijgen.
  1. Zet de airconditioning niet meteen op de koudste stand
    De meeste autorijders zetten in hete zomers de airconditioning meteen op de koudste stand en de grootste blaaskracht. Beter is het om de auto eerst even te ventileren en de deuren en ramen op te zetten. De heetste lucht kan er dan snel uit, waardoor de temperatuur al meteen daalt. Daarna kan de airco in alle rust zijn werk doen.
  1. Zet uw airco niet meer dan 6◦C kouder dan de buiten temperatuur
    Temperatuurverschillen groter dan 6◦C kunnen leiden tot hoofd- en keelpijn en zelfs een verhoogde kans op verkoudheid. Houd daarom een maximum van 6◦C temperatuurverschil aan.
  2. Houd de luchtrecirculatie niet ingeschakeld
    De airconditioning op de recirculatiestand zetten bij het instappen is goed. Hierdoor koelt het namelijk sneller af in de auto. Maar daarna is het beter om het systeem op een stand met luchttoevoer te zetten. Hierdoor zal de airco de luchtstroom gelijkmatiger en efficiënter verdelen.
  1. Richt de uitstroomopeningen naar boven
    De uitstroomopeningen zijn de rooster waaruit de koude lucht blaast. Om de beste verdeling van de luchtstroom te krijgen, moeten de uitstroomopeningen naar boven wijzen. Hierdoor blaast de lucht rond door de auto en bereikt de koelte iedere passagier. Dit komt mede doordat warmte stijgt.
  1. Blijf scherp door uw airconditioning
    Wist u dat bij 28◦C of hoger uw concentratie snel afneemt? Met de airco houdt u uw hoofd koel en blijft u scherp tijdens lange ritten.
  1. Zet uw airco uit voordat u stopt met rijden
    Meestal gaat de airco pas uit als de motor wordt afgezet. Zo kan de verdamper van de airco niet opdrogen, waardoor bacteriën zich gaan nestelen in het systeem. Zet op een later moment de airco weer aan, dan komen deze ongezonde stoffen uw auto binnen. Daarom is het aan te raden om uw airco altijd vijf minuten voordat u uw eindbestemming bereikt, uit te zetten.

Een ingeschakelde airconditioning heeft, net zoals vele andere factoren, invloed op het brandstofverbruik. De airconditioning in uw auto kan wel vier tot dertien procent meer brandstof verbruiken. Tussen aircosystemen zitten heel wat verschillen. Maar het meerverbruik van een airconditioning is de laatste jaren door de toepassing van efficiëntere systemen, wel een stuk lager geworden. U ziet in onderstaande tabel dat wanneer u harder rijdt, het meerverbruik afneemt:

Gemiddeld brandstofverbruik airconditioning

HandmatigSemiautomatischVolautomatisch
100 km/u4 %6 %6 %
50 km/u9 %10 %13 %
Stilstaand55 %60 %67 %

 

INVLOED VAN AIRCONDITIONING OP ELEKTRISCHE AUTO’S

Elektrische auto’s hebben geen verbrandingsmotor waarop je een aircopomp kunt aansluiten. Verwarmen en koelen zal dus op een andere manier moeten. Een verbrandingsmotor in een ‘gewone’ auto geeft zoveel warmte, dat je genoeg overhoudt om de cabine te verwarmen. Veel fabrikanten kiezen voor een warmtepomp. Zo’n pomp functioneert ongeveer als een airconditioning, maar dan omgekeerd. Hij maakt slim gebruik van de buitenlucht en van restwarmte en kan desnoods ook de accu op temperatuur houden voor betere prestaties.

Een elektrische aandrijving ontwikkelt in verhouding tot een verbrandingsmotor echter maar weinig warmte, dus moet je voor het verwarmen extra energie verbruiken. Dit geldt ook voor koelen, ontwasemen en ventileren.

Bij een elektrisch model heeft het gebruik van airco of verwarming dus in verhouding meer invloed op de range dan op het verbruik van een ‘gewone’ auto. Het is daarom belangrijk om kritisch te kijken naar wat nodig is in verschillende situaties en het gebruik van uw airco daarop aan te passen. Een oplossing hiervoor is koelen of verwarmen wanneer u de auto oplaadt en de stekker er dus nog in zit.

 

WAT IS DE INVLOED VAN AIRCO OP DE RANGE VAN DE JAGUAR I-PACE?

Iedereen met een elektrische auto weet dat de range behoorlijk wordt beïnvloed door rijgedrag en weersomstandigheden. Ook de airconditioning heeft hier dus invloed op. Via de ECO-date in uw Jaguar heeft u inzicht in de functionaliteiten die invloed hebben op de actieradius. U kunt meteen zien wat het qua range oplevert door de airconditioning uit te zetten.

Airconditioning in de auto wordt dus eigenlijk het hele jaar door gebruikt. En zoals bij alles wat u veel gebruikt, is ook aan een airco geregeld onderhoud nodig. Er kunnen veel uiteenlopende problemen ontstaan met de airconditioning. Dit kan een gevolg zijn van slijtage, maar ook van slecht onderhoud.

Het is verstandig om uw airco elk jaar na te laten kijken en om het jaar bij te laten vullen. Doet u dit, dan zou er niet vaker dan eens in de vijf jaar echt onderhoud nodig hoeven zijn.

ER ZIJN ZES BELANGRIJKE REDENEN OM UW AIRCONDITIONING TE ONDERHOUDEN:

  • Een kapotte airco vervangen of repareren is duur
  • Een slecht werkende airco heeft een negatief effect op het brandstofverbruik
  • Een slecht werkende airco koelt de auto niet
  • Een slecht werkende of kapotte airco kan gaan stinken
  • Een slecht werkende airco maakt lawaai
  • Een slecht onderhouden airco is slecht voor uw gezondheid

WAT ZIJN DE MEEST VOORKOMENDE PROBLEMEN VAN EEN KAPOTTE AIRCO?

Er zijn verschillende problemen die kunnen ontstaan door een niet werkende airconditioning. Veel voorkomende problemen zijn, dat de airco geen koude lucht meer blaast, dat de airco een raar geluid maakt of dat de airco stinkt.

  • De airco blaast geen koude lucht meer
    Een airconditioning verliest per jaar gemiddeld zo’n 50 à 80 gram koudemiddel. Als u een airco langdurig niet gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt, dan kan er aanzienlijke schade ontstaan. De compressor van de airco wordt onvoldoende gesmeerd, wordt daardoor te warm en gaat stuk. Door slecht onderhoud kan er ook lekkage ontstaan waardoor het koudemiddel beneden peil daalt.

 

  • De airco in uw auto maakt een raar geluid
    Wanneer uw airco een brommend geluid maakt, komt dat meestal door een verouderde of versleten compressor. Een kapotte compressor moet eigenlijk altijd vervangen worden en dat is helaas een prijzige ingreep. Een fluitend geluid ligt meestal aan de ventilatieroosters, omdat deze niet geheel openen of sluiten. Het kan ook komen door de hoeveelheid vuil in deze roosters of de constructie van het ventilatiesysteem zelf.

 

  • De airco in uw auto stinkt
    Een stinkende airco is toe te schrijven aan vervuiling in het aircosysteem door bacteriën en schimmels, met name in de pollenfilter en verdamper. Dit kan worden opgelost door de airco te reinigen en regelmatig te onderhouden.

SCHOONMAKEN EN BIJVULLEN VAN DE AIRCONDITIONING IN DE AUTO

De airconditioning zelf schoonmaken en bijvullen is niet mogelijk. Voor het bijvullen en onderhouden van auto airco’s gelden strenge regels die zijn vastgesteld in Europese verordeningen. Het koudemiddel is chemisch afval en afhankelijk van de auto vaak ook een gevaarlijke substantie. Voor het onderhoud van een auto airco dient men dus naar een garage te gaan.

Bij ons wordt het aircosysteem door middel van vacuüm leeggemaakt, om vervolgens opnieuw gevuld te worden en te worden getest. Hierbij is het van groot belang dat de juiste materialen op de juiste manier gebruikt worden. Denk aan de juiste druk, viscositeit, de hoeveelheid compressorolie en niet te vergeten de hoeveelheid koudemiddel.

Bij Kimman zijn we natuurlijk gespecialiseerd in Jaguars, Land Rovers en Range Rovers. Wij verzorgen dan ook graag het onderhoud van de aircosystemen van deze merken. Heeft u een kapotte airconditioning of heeft uw airco onderhoud nodig?

Maak dan meteen een afspraak bij ons.