Jaguar

De jaguar E-type vs. de F-type

24 juli 2020

Er zijn weinig auto’s zoals de Jaguar E-Type. Of misschien zijn er wel géén auto’s zoals de Jaguar E-Type. Vanaf zijn lancering werd de sportwagen van Jaguar op een voetstuk gezet en  daar is hij nooit meer afgekomen. Waar heeft de E-Type deze roem aan te danken en is er een opvolger van dit icoon?

DEZELFDE ACTIERADIUS VOOR EEN AANTREKKELIJKERE PRIJS

De Jaguar E-Type wordt door velen gezien als de mooiste sportwagen ooit en door sommigen zelfs als de mooiste ter wereld. Het is al decennia geleden dat het laatste model werd geproduceerd, maar de auto spreekt nog altijd tot de verbeelding bij autoliefhebbers.

Met de meest recente sportwagen van Jaguar, de F-Type, proberen de Britten het succes van de E-Type voort te zetten. Het is zonder twijfel een geslaagd sportmodel, met een uitdagende stijl en imponerende prestaties op de weg. Maar doorstaat het de vergelijking met zijn legendarische voorganger?

WAT MAAKT DE JAGUAR E-TYPE TOT EEN ICOON?

Bij de introductie van de Jaguar E-Type in 1961 bij de Motor Show in Genève gooide de nieuwe sportwagen van Jaguar meteen hoge ogen. De aanblik van de sierlijke en snelle auto liet ook de legendarische autoproducent Enzo Ferrari niet onberoerd. Hij noemde het zelfs “de mooiste auto ooit gemaakt”.

Maar de E-Type was natuurlijk niet de eerste sportwagen in zijn soort en Jaguar zelf heeft door de jaren talloze andere prachtige en heerlijk rijdende sportwagens op de markt gebracht. Wat maakt het dat dit model zich al decennia zo heeft verankerd in de harten van autoliefhebbers?

HET DESIGN VAN DE JAGUAR E-TYPE

Ook voor auto’s geldt dat uiterlijk niet alles zegt. Maar in het geval van de Jaguar E-Type spreekt het boekdelen. Het bijzonder ranke model oogt snel en was modern en toonaangevend in stijl.

Het ontwerp van de E-Type is volmaakt in al zijn eenvoud. Een aantal simpel ogende lijnen in een vrij lange carrosserie, zonder onnodige opsmuk. De essentie van de auto staat centraal: een carrosserie gebouwd op vier stevige wielen, met een compacte coupé en een motorkap die hint naar het grandioze vermogen dat eronder verborgen zit, smachtend om losgelaten te worden op de weg. De klassieke verchroomde spaakwielen met innovatieve onafhankelijke wielophanging en bekrachtigde schijfremmen passen perfect bij de sportieve stijl en prestaties van de E-Type.

MOTORKAP EN FRONT

De motorkap van de E-Type mag gerust een statement worden genoemd. Subtiel aflopend richting de neus met de eigenzinnige grille en bumper, breed uitdijend richting de prominente ronde koplampen en met centraal een karakteristieke ‘power bulge’ om de motor de nodige ruimte te geven, is het misschien wel de hoofdrolspeler in deze compositie.

INTERIEUR

De gelukkige bestuurder kijkt uit over de motorkap vanuit een interieur dat compact is, maar sportief aanvoelt en in alles klasse uitstraalt. In de eerste uitvoeringen figureerde het mahoniehouten stuurwiel met gepolijst metaal, maar in de Series 3 werd deze vervangen door een met leder bekleed stuur. In eerste instantie duldde de E-Type slechts twee passagiers op zijn comfortabele stoelen, maar enkele jaren later werd dit uitgebreid met een 2+2 variant met verlengde wielbasis.

HET DAK

Het dak van de coupé is laag en aerodynamisch zoals u mag verwachten van een sportauto. Maar de ronde constructie, die scherp afloopt tot aan de fraaie achterzijde, draagt sterk bij aan het verfrissende en tijdloze uiterlijk van de E-Type. In de cabriolet uitvoering kunt u heerlijk de wind door de haren laten gaan, of u nu langs de Côte d’Azur of de Hollandse kust rijdt.

HET VERMOGEN VAN DE JAGUAR E-TYPE

De E-Type was bij verschijning al legendarisch op het gebied van snelheid en vermogen. De auto blies iedereen omver met zijn prestaties en was bij zijn introductie de snelste productieauto van dat moment, sneller dan de auto’s van Ferrari.

XK-MOTOR

De E-Type was in eerste instantie uitgerust met de 3.8 liter zescilinder motor van de Jaguar XK, de sportieve voorganger van de E-Type, met een handgeschakelde vierversnellingsbak. Deze gaf de auto een indrukwekkend vermogen van 265 pk en een fabelachtige topsnelheid van 240 km/h. In 7,4 seconden bereikte deze eerste versie de 100 km/h, wat voor de tijd zeer snel was. In 1964 werd de motor vervangen door een 4.2 liter variant.

V12-MOTOR

De Series 3 werd in 1971 begiftigd met een krachtigere 5.3 liter V12-motor met 272 pk, meer koppel en een snellere acceleratie (van 0 naar 100 in minder dan 7 seconden).

DE PRIJS VAN DE JAGUAR E-TYPE

Maar met alleen zijn oogverblindende ontwerp en verbluffende prestaties zou de Jaguar E-Type niet het icoon zijn geworden dat het vandaag de dag nog steeds is. De doorslaggevende factor bij lancering was namelijk de uiterst aantrekkelijke prijs.

Consumenten en experts waren stomverbaasd toen ze voor het eerst het prijskaartje van 2.250 pond hoorden. Sportauto’s waren nooit zo voordelig geprijsd en de E-Type was dan ook veel beter betaalbaar dan de directe concurrentie. De Aston Martin DB4 kostte toentertijd bijvoorbeeld een kleine 4.000 pond.

Dit was voor de E-Type het laatste zetje op weg naar zijn verovering van de wereld. Eindelijk was hier een sportauto die voor veel mensen nu eens niet mijlenver buiten hun bereik lag en dat maakte deze sportauto zoveel aantrekkelijker. En met 70.000 verkochte modellen tussen 1961 en 1975 heeft Jaguar de kosten ruimschoots terugverdiend.

DE JAGUAR E-TYPE ALS CULTUURSYMBOOL

Met zijn revolutionaire design en bloedstollende snelheden paste de E-Type bij zijn lancering in de jaren 60 perfect in het tijdsbeeld. De ‘Swinging Sixties’ stonden voor een groot deel in het teken van de jeugd die zich afzette tegen het ouderwetse wereldbeeld van hun ouders en herdefinieerde wat hip was. De muziek en kleding begonnen steeds gewaagder te worden en vormden een sterk contrast met de jaren daarvoor.

DE TRANSFORMATIE VAN XK NAAR E-TYPE

Jaguar speelde perfect in op deze trend met het hippe en gewaagde ontwerp van de E-Type. Het Britse merk brak met de ‘oude stijl’ die nog duidelijk aanwezig was in de Jaguar XK van de jaren daarvoor.

Dat was een chique ‘slee’, absoluut snel en krachtig, maar qua ontwerp klassiek en zwaar. De E-Type was anders, dit was een auto waar jong en oud in gezien wilde worden. Een auto voor de toekomst, niet voor het verleden.

AUTO VAN DE STERREN

Populaire sterren uit die tijd omarmden de nieuwe auto van Jaguar, exponent van ‘Cool Britannia’ beweging uit die tijd. Stijliconen als Beatle George Harrison, voetbalster George Best, steracteur Steve McQueen en zanglegende Frank Sinatra hadden er allemaal een.

E-TYPE ALS MUSEUMSTUK

De sterrenstatus van de E-Type en zijn unieke stijl leverden een bijzondere mijlpaal op toen in 1996 het New York Museum of Modern Art, ook wel MoMA, de auto toevoegde aan zijn collectie. Die eer was daarvoor pas aan twee andere auto’s voorbehouden, de prachtige Cisitalia 202 GT uit 1946 en de legendarische Formule 1-auto van Ferrari uit 1990. Sindsdien zijn er slechts zes auto bijgekomen, met recht een select gezelschap dus.

DE E-TYPE IN POPULAIRE CULTUUR

De E-Type geldt voor veel mensen als dé auto van de jaren 60 en dat is goed te begrijpen. Geen auto belichaamt het tijdperk waarin alles anders werd zoals de E-Type. In series en films in of over de jaren 60 is er een goede kans dat u de auto voorbij ziet komen. De serie Mad Men, die zich afspeelt in de jaren 60, liet de E-Type prominent figureren en ook in de films van Austin Powers, met een sterk aangezette jaren 60-setting, schittert de Jaguar als vanouds.

DE JAGUAR E-TYPE ZERO, KLASSIEKER GAAT ELEKTRISCH

In 2017 kwam Jaguar met het verrassende nieuws dat ze een volledige elektrische E-Type hadden ontwikkeld, de E-Type Zero. Goed nieuws natuurlijk voor de liefhebber die begaan is met het milieu of geregeld tegen de strenge wetgeving rondom oldtimers aanloopt.

De E-Type Zero, gebaseerd op de Series 1.5 Roadster, heeft een vermogen van 300 pk en 220 kW met een moderne lithium-ion batterij. De elektrische uitvoering sprint in een luttele 5,5 seconden naar de 100 km/h. De instrumenten in het dashboard zijn aangepast, maar nog volledig in de originele stijl. Bovendien is de auto uitgerust met moderne LED-verlichting.

ZERO ON HOLD

We moeten jammer genoeg nog even wachten tot we de E-Type Zero kunnen rijden, want Jaguar heeft in 2019 het project voor onbepaalde tijd stilgezet. Een reden hiervoor is niet genoemd, maar laten we hopen dat we snel dit gemoderniseerde icoon op de weg kunnen verwelkomen.

TROONOPVOLGERS VAN DE E-TYPE

De iconische status van de E-Type zegt natuurlijk veel over de auto zelf, maar het zegt ook iets over zijn opvolgers. Zij hebben hun voorganger immers niet kunnen doen vergeten.

JAGUAR XJ-S

De directe opvolger van de E-Type, de Jaguar XJ-S (later XJS) uit 1975, werd op zijn zachtst gezegd lauwontvangen door publiek en pers. Deze auto was opeens weer compleet anders dan de flitsende E-Type, ontegenzeggelijk stijlvol maar zeker niet flitsend. Het duurde zeker tot de jaren 80 tot het magere enthousiasme opveerde, toen er een nieuwe motor in werd gebouwd. De verkopen trokken aan en het exterieur onderging enige cosmetische veranderingen. Zo is de XJ-S tot 1996 maar liefst 21 jaar in productie geweest en is het nu nog een geliefd object voor liefhebbers van oldtimers. Maar zich echt meten met de mythische status van de E-Type kon de XJ-S zich niet.

JAGUAR XK8 (X100)

Met de Jaguar XK8, op de markt gebracht in 1996, benaderde Jaguar weer meer het uiterlijk van de E-Type, maar de prestaties bleven daarbij achter. Qua snelheid haalde de XK8 prima cijfers, maar elementen als het schakelen en het gewicht voelden niet lekker voor een sportwagen en daarom was de XK8 toch enigszins een teleurstelling ten opzichte van de E-Type. De toevoeging van de Jaguar XKR en meerdere verbeterde uitvoeringen zorgden dat de XK8, ook bekend als XK 100, uiteindelijk toch een goed verkopende auto werd. Vooral de XK8 Cabriolet werd zeer goed verkocht. Toch had de auto nooit de impact die de E-Type wel had; meer een aantrekkelijke Grand Tourer dan zinnenprikkelende sportwagen.

JAGUAR XK (X150)

Met de tweede generatie van de XK werd de stijgende lijn van de XK8 voortgezet. Het ontwerp was zeer geslaagd, met succeselementen uit de D-Type en E-Type in de neus en grille. De XK was een geslaagde en geliefde Grand Tourer, maar de ultieme sportwagen was het niet.

DE F-TYPE, ‘DE NIEUWE E-TYPE’

In 2014 maakte de Jaguar XK plaats voor de nieuwe generatie sportwagen, de F-Type. Hiermee pakte Jaguar duidelijk de draad van de E-Type weer op, met meer nadruk op sportiviteit door een gestroomlijnder ontwerp dan de voorgaande auto’s. De intenties van Jaguar met de F-Type blijken duidelijk uit zijn naam. Geen X deze keer, maar een F, oftewel de ‘officiële’ opvolger van de E-Type, de D-Type en C-Type. En de F-Type is inderdaad meer E-Type dan de XJ-S of XK ooit waren, een Grand Tourer met sterk sportauto DNA; minder luxe dan bijvoorbeeld een XJ-S, maar met evenveel klasse en waanzinnige prestaties.

ONTWORPEN VOOR SNELHEID

Net als de E-Type is de F-Type verkrijgbaar als coupé en als cabriolet. Beide uitvoeringen ogen snel én zijn snel. Het lijnenspel is volmaakt aerodynamisch, met een fraai geronde daklijn die mooi uitmondt in de stevige achterzijde. De neus en gewelfde motorkap schitteren net zo prominent als bij de E-Type, met een uitgesproken grille en fraai breed gepositioneerde koplampen. Zelfs de markante dwarsbalk in de grille is geïnspireerd op de E-Type.

WEERGALOZE PRESTATIES

De F-Type lost zijn beloftes van snelheid met gemak in. De verschillende motoren leveren elk een ongelooflijk vermogen. De 300 pk viercilinder brengt de F-Type naar 250 km/h en sprint in 5,7 seconden naar 100 km/h. De twee V8-motoren doen het nóg beter. De 450 pk haalt een topsnelheid van 285 km/h en een acceleratie van 0-100 in 4,6 seconden. De 5.0 liter 575 pk V8, uitsluitend beschikbaar in de F-Type R, tilt de auto naar een monsterlijke 300 km/h en in 3,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Kortom, de F-Type is een Jaguar om naar hartenlust in te scheuren.

NIET DE PERFECTE AUTO

De constructie van de F-Type is bijzonder stijf en dat zorgt voor betere handling. Met name het design is recentelijk sterk vernieuwd en het ziet er sneller uit dan al het geval was. Elders op de site leest u meer over deze vernieuwingsslag door Jaguar. Maar de perfecte (sport)auto is de F-Type (nog) niet. Het interieur is meer gericht op grote prestaties en laat daarom soms minder ruimte voor comfort. De bagageruimte was in het begin nog beperkt, maar de recente coupé modellen bieden al aanzienlijk meer ruimte.

DE NIEUWE E-TYPE?

Maar dit zijn punten die voor een echte sportwagen eigenlijk minder belangrijk zijn. Smaken zullen altijd verschillen en sommige liefhebbers zullen altijd volhouden dat de E-Type niet te vervangen is. Maar de F-Type is de eerste auto van Jaguar sinds de E-Type die met trots en overtuiging het predicaat ‘sportwagen’ draagt. De F-Type is voor de sportieve rijder een geweldige auto, die je hoe dan ook met plezier de weg over jaagt. Daarmee kan het met recht de opvolger van de legendarische E-Type worden genoemd.

DE OPVOLGER VAN DE JAGUAR E-TYPE KOPEN?

De Jaguar F-Type is als moderne sportauto het beste alternatief voor de E-Type dat u vandaag de dag op de markt zult vinden. Bij Kimman vindt u verschillende aantrekkelijk geprijsde F-Types in ons aanbod. Neem online een kijkje in ons aanbod of kom eens bij ons langs. Voor meer informatie, een offerte of een proefrit kunt u altijd contact met ons opnemen.