Land Rover

DE NIEUWE LAND ROVER DEFENDER

26 november 2019

In de lente van 2020 verschijnt de nieuwste Land Rover Defender. De klassieker is inmiddels al bijna 72 jaar een icoon op de weg. De auto die door zijn uitzonderlijke technische capaciteiten alle extreme weersomstandigheden en zeer ruig terrein doorstaat, heeft een modern jasje gekregen. Een uitmuntend design, robuuste techniek en een auto die terecht uitstraalt dat hij alles aankan.

LAND ROVER DEFENDER 2020

Hoe vind je een icoon opnieuw uit, vroeg Land Rover zich af. Door grenzen te verleggen, was het antwoord. Het resultaat is een Defender met zelfvertrouwen. Een auto met een vastberaden houding. De terreinwagen is bijzonder verleidelijk en uiterst capabel.

Het ongeëvenaarde exterieur en onmiskenbare silhouet tonen onmiddellijk het karakter van de auto. De minimalistische aluminimum architectuur en geraffineerde carrosserie-oppervlakken geven de auto die zelfbewuste look. Het hoekige ontwerp, de ronde lichtunits en de smalle motorkap maken dit model een stoere wagen. Hij komt in twee carrosserievarianten, de 90 en de 110.

LAND ROVER DEFENDER 90 EN 110

De Defender 90 biedt tot zes zitplaatsen. Er zijn drie zitplaatsen voorin en drie zitplaatsen achterin. De achterbank is uiteraard opklapbaar en ook de voorstoel in het midden is in te klappen. Het walk-through interieur biedt veel flexibiliteit. Passagiers kunnen makkelijk van de voorstoel naar de achterbank verplaatsen. De Defender 90 is 4,30 meter lang. De wielbasis is 2,59 meter.

De Land Rover Defender 110 is 43 centimeter langer dan de 90. Er zit ook verschil in de wielbasis. Deze is bij de 110 maar liefst 3,02 meter groot. Van binnen zit het verschil in het aantal zitplaatsen. Er zijn vijf, zes, of vijf plus twee zitplaatsen.

DEFENDER INTERIEUR

Ook van binnen straalt de Defender robuustheid uit. De bevestigingen voor de belangrijkste interieurcomponenten zijn zichtbaar in het model. De structurele oppervlakken, evenals de details van het stuurwiel en de portieren, zijn afgewerkt met een slijtvaste powdercoat lak met z’n karakteristieke textuur. Het interieur is uiterst functioneel. De dwarsbalk van het dashboard levert een belangrijke bijdrage aan de sterke constructie van de Defender. Het interieur is verder minimalistisch aangekleed, met deels onbeklede deurpanelen. De praktische handgrepen op de uithoeken van het dashboard helpen u bij het instappen en ze zijn tevens te gebruiken om de auto te duwen in geval van uiterste nood. Het gehele interieur is voorzien van een eenvoudig reinigbare, duurzame rubber vloerafwerking. De verzonken dorpels maken het mogelijk dat u modder en vuil gemakkelijk naar buiten kunt vegen.

INTERIEURKLEUREN

Voor de binnenkant van de auto kunt u kiezen uit vier kleurenthema’s met verschillende bekledingsmaterialen: Ebony/Ebony, Acorn/Lunar, Khaki/Ebony, Vintage Tan/Ebony. De materialen bestaan uit: stof, leder, robuust geweven textiel en Steelcut Premium textiel.

DEFENDER EXTERIEUR

Door het vertrouwde en herkenbare silhouet behoudt de Defender zijn krachtige uitstraling. De robuuste schouders van de auto en hoekige wielkasten accentueren de terreinwagen. De nieuwe Defender onderscheidt zich door zijn verhoogde motorkap en fraai gevormde grille. De auto komt verder ook met een aluminium architectuur en de ronde koplampen versterken zijn uitstraling samen met details zoals de zijwaarts openende achterdeur en het daarop gemonteerde reservewiel.

De focus van de auto ligt uiteraard op de offroad-capaciteiten. De Defender is ontworpen om extreme omstandigheden en voortdurende schokken te weerstaan. De unieke zelfdragende monocoque-architectuur zorgt ervoor dat de Defender de sterkste en meest robuuste auto is, die ooit gebouwd is door Land Rover. Hij neemt afscheid van het ladderchassis, maar de zelfdragende carrosserie heeft nog steeds aluminium plaatwerkdelen. Het skelet van de terreinwagen heeft een driemaal zo grote torsiestijfheid als een constructie met individuele carrosserie en chassis. De Defender heeft daarnaast een veel lager gewicht, verbruikt minder brandstof en biedt een actievere rijbeleving.

LAKKLEUREN

De Defender is verkrijgbaar in 7 verschillende kleuren: Pangea Green, Gondwana Stone, Indus Silver, Tasman Blue, Eiger Grey, Santorini Black en Fuji White. Als optie kan Satin beschermfolie worden aangebracht.

ACCESSOIRE PACKS VAN DE DEFENDER

Land Rover ontwikkelde vier accessoires packs, zodat u de auto helemaal kan afstemmen op uw wensen. Afhankelijk van het doel van de auto – gaat u ruige wildernis doorkruisen of gebruikt u de auto voor woon-werkverkeer – kiest u uit: de Explorer pack, Adventure pack, Country pack of de Urban pack.

EXPLORER PACK

  • Verhoogde luchtinlaat – ideaal voor stoffige en zanderige rijomstandigheden
  • Expedition imperiaal – heeft een lichtgewicht volledig geïntegreerd design
  • Uitrustingdrager – extern tegen de zijkant gemonteerd met een inhoud van 24 liter
  • Motorkaptransfer – in mat zwart met 90’ of 110’ logo
  • Wielkastbescherming en klassieke spatlappen voor en achter – beschermen tegen krassen
  • Reservewielcover – beschermt uw reservewiel

Upgrades voor de Explorer pack

  • Front Expedition Protection System
  • Uitklapbare dakladder
  • Vaste of uitklapbare treeplanken
  • Roestvrijstalen dorpelbeschermers
  • Rubberbagagevloermat

ADVENTURE PACK

  • Draagbaar afspoelsysteem – handig om laarzen, wetsuits of fietsen mee af te spoelen
  • Seat Backpack – kunt u bevestigen achterin en houdt al uw belangrijke spullen bij de hand
  • Roestvrijstalen beschermplaat achter – beschermt de achterbumper tegen slijtage
  • Spatlappen voor en achter – beschermen tegen steenslag en vuil
  • Reservewielcover – beschermt uw reservewiel
  • Geïntegreerde luchtcompressor – handig om banden en luchtbedden op te pompen
  • Uitrustingdrager – extern tegen de zijkant gemonteerd met een inhoud van 24 liter

Upgrades voor de Adventure pack

  • A-frame beschermbeugel
  • Vaste of uitklapbare treeplanken
  • Roestvrijstalen dorpelbeschermers
  • Rubber bagagevloermat

COUNTRY PACK

  • Klassieke spatlappen voor en achter – beschermen de lak
  • Bagagevangrek – voorkomt dat voorwerpen uit de bagageruim in het interieur terechtkomen
  • Draagbaar afspoelsysteem – handig om laarzen, wetsuits of fietsen mee af te spoelen
  • Roestvrijstalen beschermplaat achter – beschermt tegen krassen
  • Wielkastbescherming – beschermt tegen slijtage

Upgrades voor de Country pack

  • Vaste of uitklapbare treeplanken
  • Roestvrijstalen dorpelbeschermers
  • A-frame beschermbeugel
  • Rubber bagagevloermat

URBAN PACK

  • Gepolijste roestvrijstalen pedalen – verfraaien het robuuste interieur
  • Roestvrijstalen beschermplaat achter – beschermt tegen krassen
  • Reservewielcover – beschermt het reservewiel
  • Bodembescherming – beschermt het onderste deel van de voorbumper

Upgrades voor de Country pack

  • 20 inch lichtmetalen velgen in Gloss Dark Grey
  • Vaste of uitklapbare treeplanken
  • Roestvrijstalen dorpelbeschermers
  • Rubber bagagevloermat

TECHNOLOGIE IN DE DEFENDER

Pivi Pro is het infotainmentsysteem van de Defender. Op het startscherm staan de meest voorkomende taken en veelgebruikte functies, waaronder navigatie, telefoon en media. Daarnaast is de Defender voorzien van voorruitprojectie. Deze functie projecteert voor het rijden belangrijke informatie op de voorruit, zoals snelheid, geselecteerde versnelling en navigatie-instructies. Ook is er een interactieve Driver Display. Het systeem biedt relevante informatie, entertainment en andere ondersteunende gegevens.

DE ULTIEME TEST MET DE LAND ROVER DEFENDER

De Land Rover Defender is in allerlei tests tot het uiterste gedreven. De extreme omstandigheden die ze creëerden zorgden ervoor dat de Defender in 2020 tot ongeëvenaarde dingen in staat is. De terreinwagen werd onder de loep genomen bij temperaturen tussen de +50 graden en -40 graden Celsius. Van woestijnduinen in Dubai tot ijzige landschappen op het noordelijk halfrond en zelfs  85.000 liter gekleurd water tijdens een moessontest.

DE CAPACITEITEN VAN DE LAND ROVER DEFENDER

De Defender heeft ongekende capaciteiten en is voorzien van allerlei (extra) opties, zodat u de auto in verschillende omstandigheden optimaal kunt benutten. Denk hierbij aan vering, trekgewicht, Terrain Response en Hill Descent Control.

ALL WHEEL DRIVE (AWD)

Het All Wheel Drive systeem van de Defender verdeelt de aandrijfkoppel op intelligente wijze over de voor- en achteras. De aandrijfkoppel kan hierdoor op ruig terrein, zoals zand, gras of sneeuw traploos worden verdeeld over de voor- of achterwielen. Hierdoor krijgt de auto meer grip. Wanneer de achterwielen tractie verliezen, kan voor optimale grip het aandrijfkoppel volledig naar één as worden gestuurd. Het Electronic Traction Control (ETC) is gecombineerd met het AWD-systeem om zo in zelfs de meest uitdagende omstandigheden voor een optimale rijbeleving te zorgen.

VERING

De Defender is voorzien van schroefvering en elektronisch gestuurde luchtvering. De wielophanging met schroefveren combineert een double wishbone-constructie vóór met een geavanceerde multi-link achterwielophanging. Dit zorgt voor een wendbaar en alert reagerend onderstel. De elektronisch gestuurde luchtvering garandeert een comfortabel rijgedrag. De rijhoogte kunt u variëren van een instapstand van 50 millimeter onder het normale niveau tot een hoge stand die 75 millimeter extra bodemvrijheid biedt. Voor extreme omstandigheden kan de rijhoogte met 70 millimeter worden verhoogd.

ELECTRONIC ACTIVE DIFFERENTIAL

Het Electronic Active Differential verzekert u altijd van de beste tractie. Het systeem reageert sneller en soepeler en is daardoor effectiever dan het remsysteem in situaties waar tractie wordt verloren. Om prestaties en capaciteiten nog verder te vergroten houdt het systeem het verschil in wielslip tussen het linker en rechter achterwiel onder controle.

CONFIGURABLE TERRAIN RESPONSE

Door de Configurable Terrain Response kunt u de instellingen van aandrijflijn, besturing, differentiëlen en tractieregeling afzonderlijk aanpassen. Met het Terrain Response 2 systeem kunt u de motor, de transmissie, het centrale differentieel en de onderstelregelsystemen optimaal afstemmen op de betreffende ondergrond.

HILL DESCENT CONTROL

De Hill Descent Control van Land Rover helpt u bij moeilijke afdalingen. Dit doet het systeem door een constante afdaalsnelheid aan te houden en de wielen individueel af te remmen. De Hill Start Assist zorgt ervoor dat de auto niet achteruit rolt bij het wegrijden op een helling. Daarnaast is de Defender ook nog voorzien van Gradient Release Control.

ALL TERRAIN PROGESS CONTROL

All Terrain Progress Control dient voor het aanhouden van een constante snelheid onder uitdagende omstandigheden, zoals rijden over gladde ondergrond. Het is een soort cruise control voor lage snelheden (tot 30 kilometer per uur).

DOORWAADDIEPTE

De Defender heeft een doorwaaddiepte van 900 millimeter. Hierdoor kan de auto gemakkelijk oversteken door waterpartijen. Het programma in Terrain Response verhoogt de rijhoogte van de auto met behulp van de elektronische gestuurde luchtvering. Met de unieke 3D Surround Camera met Wade Sensing maakt gebruikt van ultrasoon-sensoren in de buitenspiegels om de bestuurders te informeren door visuele waarschuwingen en geluidssignalen af te geven wanneer de hoogte van het water in de buurt komt van de maximale doorwaaddiepte.

TREKGEWICHT

De Defender heeft een trekgewicht van 3.500 kilogram. Door de Advanced Tow Assist rijdt u gemakkelijk achteruit met een trailer of aanhanger. Het touchscreen toont daarbij de actuele en gewenste rijrichting van de trailer.

ELEKTRISCHE LIER

De elektrische lier met afstandsbediening heeft een trekkracht van 4.536 kilogram en kan worden bediend tot een afstand van 45 meter. Erg praktisch wanneer u vast komt te staan met uw Defender.

DE MOTOR VAN DE DEFENDER

De Defender is verkrijgbaar met een benzine- en een dieselmotor.

Diesel D200 D240
Aandrijving Automaat Automaat
Maximum vermogen (kW (pk) @ tpm) 147 (200) @ 4.000 177 (240) @ 4.000
Cilinderinhoud 1.999 cm³ 1.999 cm³
Max. koppel (Nm @ tpm) 430 @ 1.400 430 @ 1.400
Acceleratie 0-100 km/h (s) 10,2 9,0
Topsnelheid (km/h) 175 188

 

Benzine P300 P400 MHEV
Aandrijving Automaat Automaat
Maximum vermogen (kW (pk) @ tpm) 221 (300) @5.500 294 (400) @ 5.500
Cilinderinhoud 1.997 cm³ 2.996 cm³
Max. koppel (Nm @ tpm) 400 @ 1.500-4.000 550 @ 2.000 – 5.000
Acceleratie 0-100 km/h (s) 8,0 6,0
Topsnelheid (km/h) 191 208/191*

*De topsnelheid bedraagt 208 km/h indien de auto is uitgerust met 22 inch velgen.

DE DEFENDER IN JAMES BOND

In de nieuwste James Bond film, No Time To Die die in begin april 2020 in première gaat, is de Land Rover Defender tot het uiterste gedreven. In de actiefilm is de Land Rover Defender 110 te zien. Op de set wordt de auto door stuntcoördinator Lee Morrison en stuntrijder Jess Hawkins flink op de proef gesteld. De terreinwagen speelt de hoofdrol in een bloedstollende achtervolging.

Voorafgaand aan het filmwerk werd de Defender door het 007-stuntteam uitvoerig getest in extreme omstandigheden. Ook werkten bij het configureren van de modellen het ontwerpteam van Land Rover nauw samen met Chris Corbould, Special Effects and Action Vehicles Supervisor. Uiteindelijk kozen ze voor een Defender X-uitvoering in de kleur Santorini Black, met donkere skid pads en offroad-banden van 20 inch met designwielen in een donkere uitvoering.

Naast de Land Rover Defender zijn in de film ook de Range Rover Sport SVR, Land Rover Series III en Range Rover Classic te zien. Het is overigens niet de eerste keer dat auto’s van Land Rover in een James Bond film te zien zijn. Al in 1983 verscheen de Range Rover Convertible in de film Octopussy.

GESCHIEDENIS VAN DE LAND ROVER DEFENDER

Op de Amerikaanse Jeep na, is Land Rover het oudste terreinwagenmerk ter wereld. De Defender werd in 1948 als eerste terreinwagen van Land Rover gepresenteerd tijdens de AutoRAI. De productie van de auto startte in Engeland, waar het merk haar oorsprong vindt. Maar al snel werden Land Rovers onder licentie gebouwd in Australië, Spanje, België en Duitsland. Dit kwam doordat deze landen grote partijen terreinwagens nodig hadden voor onder andere het leger en de politie.

Achteraf werd de eerste Land Rover pas aangeduid met Series I en kwam de gewoonte om Land Rovers aan te duiden met de grote van de banden, zoals 80’’ en 109’’. In 1983 werd de auto geproduceerd als de 110’’. De naam Defender stamt uit de jaren negentig en is een verwijzing naar het militaire karakter van de wagen. Tot op de dag van vandaag wordt de Defender, of een afgeleide daarvan, nog gebruikt voor militaire doeleinden over de hele wereld.

LAND ROVER DEFENDER KOPEN?

Wilt u de nieuwe Land Rover Defender kopen? In de lente van 2020 start de verkoop van het nieuwe model. De 90 is te koop vanaf € 94.300,-, de 110 vanaf € 100.300,-. We houden u graag op de hoogte van de lancering