Onderhoud

DEALER ONDERHOUD EEN VERSTANDIGE KEUZE?

13 november 2019

Elke auto heeft onderhoud nodig. Onderdelen slijten of gaan zelfs kapot. In dat geval moet u een keuze maken. Gaat u naar de autodealer of naar een reguliere garage?

We spreken van dealer onderhoud als de auto bij de verkoper van het automerk in onderhoud is. Een dealer onderhouden auto wordt altijd met originele onderdelen door specialisten onderhouden, waardoor de auto langer mee kan gaan.

Er zijn verschillende voordelen en nadelen aan dealer onderhoud. De keuze voor dealer onderhoud is ook afhankelijk van de leeftijd van de auto. De dorpsgarage is vaak terughoudender in het vervangen van versleten onderdelen, hierdoor lijkt het alsof het onderhoud goedkoper is. Of deze keuze voor u de moeite waard is kunnen wij niet beslissen. Wel kunnen we u meer vertellen over dealer onderhoud.

WAT BETEKENT ‘DEALER ONDERHOUDEN’?

Wanneer er bij een auto aangegeven wordt dat hij “dealer onderhouden” is, betekent dit dat het kleine en grote onderhoud bij de dealer van het merk is uitgevoerd. Dealer onderhoud laat zien dat het voertuig goed behandeld is en netjes onderhouden. Dit is in het onderhoudsboekje van de auto terug te vinden.

Er zijn verschillende voordelen aan een dealer onderhouden auto. De waarde van de auto blijft hoger wanneer deze door de dealer onder handen is genomen, omdat het onderhoud meestal beter gedaan wordt dan bij een gewone garage. De dealer vervangt onderdelen ook altijd voor originele exemplaren. Deze worden door de fabrikant uitvoerig getest en zijn van de hoogste kwaliteit.

Tot slot krijgen de monteurs van de merkdealer uitgebreide cursussen en werken zij veelal met dezelfde modellen. Dit zorgt ervoor dat zij de auto’s beter kennen en problemen makkelijker kunnen identificeren en oplossen dan andere monteurs.

Daarnaast is het vaak zo dat onderhoudsstations die niet met een merk verbonden zijn, niet of nóg niet de beschikking hebben tot de juiste onderhoudsapparatuur. Vele modellen hebben specifieke onderhoudseisen waar geavanceerde apparatuur of updates van bestaande apparatuur voor nodig is. Een dealer heeft deze apparatuur altijd in huis, nog voor de auto’s in de showroom staan is het onderhoudsteam al klaar voor het onderhoud van de modellen.

De kwaliteit van het onderhoud is door gebruik van betere materialen en door specialisten op het gebied van uw specifieke model, beter dan de kwaliteit van een andere garage. U merkt dit in de frequentie van het onderhoud. Een slecht onderhouden auto staat gemiddeld vaker bij de garage dan een goed onderhouden auto. Onderdelen die van originele kwaliteit zijn, gaan vaak langer mee en hoeven dus minder vaak vervangen te worden. Dit geldt ook voor slijtage onderdelen. Dealer onderhoud is dus een investering op lange termijn.

DEALER ONDERHOUD TIJDENS DE GARANTIEPERIODE

Het is verstandig om tijdens de garantieperiode de autodealer te laten onderhouden. Niet-originele onderdelen kunnen er namelijk voor zorgen dat de garantie vervalt. Het is overigens niet verplicht om de auto via de dealer te onderhouden.

IS DEALER ONDERHOUD DUURDER DAN ONDERHOUD BIJ EEN UNIVERSELE GARAGE?

Dealer onderhoud is volgens een onderzoek van de Consumentenbond niet duurder dan onderhoud bij een universele garage. Dit komt deels omdat de gerepareerde onderdelen van de dealer langer mee gaan dan reparatiedelen die niet bij de dealer vandaan komen. De individuele reparaties kunnen dus duurder zijn, maar gedurende de levensduur van de auto wordt er flink wat bespaart, omdat er minder vaak onderhoud nodig is.

VEILIGHEID

Een niet te onderschatten aspect van onderhoud aan de auto, is veiligheid. Tijdens het auto rijden kunt u in situaties terecht komen, waarbij veiligheid van groot belang is. Kleine defecten of te veel slijtage kunnen zelfs als deze nog niet APK afgekeurd zijn, er toch voor zorgen dat de auto zich niet optimaal gedraagt. Versleten banden kunnen nog de minimale hoeveelheid profiel hebben, maar zorgen toch voor een flink langere remweg. Ook zaken die in eerste instantie niet opvallen, zoals oude remvloeistof of versleten slangen en leidingen, kunnen het tijdens extreme omstandigheden begeven.

SCHADEHERSTEL

Ook schadeherstel kan bij de dealer uitgevoerd worden. Wederom is de restwaarde van uw auto en het gebruik van originele onderdelen een belangrijke keuze. De restwaarde van uw auto zal nauwelijks verminderen na een reparatie bij een dealer, omdat er enkel originele onderdelen gebruikt worden.

Bij schade aan panelen kunnen complete panelen vervangen worden, zodat de auto weer in originele staat gebracht wordt. Lakschade kan opgelost worden met originele lakken van dezelfde kwaliteit en dikte. De reparatie is dus onzichtbaar en de auto blijft in originele staat.

Door het gebruik van originele onderdelen blijft de auto ook net zo veilig als hetzelfde model die geen schade gehad heeft. De auto voldoet weer aan de fabrieksspecificaties die door het merk zijn vastgesteld. Een schade die door de dealer is opgelost, hoeft zo dus ook niet te zorgen voor het vervallen van de garantie.

ZAKEN DIE ALTIJD BIJ DE DEALER UITGEVOERD MOETEN WORDEN

Er zijn ook bepaalde reparaties die altijd bij de dealer uitgevoerd moeten worden, omdat er speciale apparatuur of kennis voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een nieuwe sleutel. De sleutel moet een origineel exemplaar zijn en moet ook gecodeerd worden, zodat de nieuwe blanco sleutel werkt met de auto. Ook sommige errormeldingen kunnen enkel bij de dealer uitgelezen worden.

GARANTIE OP REPARATIES

Nog iets waar de dealer zich in onderscheidt ten opzichte van andere reparateurs, is de garantie die gegeven wordt op reparaties. Een dealer moet zich verantwoorden bij het merk. In het geval van Kimman moeten de reparateurs dus verantwoording afleggen bij Jaguar-Land Rover. De kwaliteitsnormen moeten dus hoog zijn. En de gerepareerde onderdelen moeten dusdanig goed gerepareerd worden dat er garantie op gegeven kan worden. Klanttevredenheid is erg belangrijk voor dealers, mocht er dus iets mis zijn met de reparatie dan zal de dealer er alles aan doen om het probleem alsnog te verhelpen.

Een dealer onderhouden Jaguar, Land Rover of Range Rover krijgt na drie jaar gratis ‘Assistance’. Deze assistentie is in het geval van nood de pechhulp die u nodig heeft. De ‘Assistance’ is 24 uur per dag gratis te bereiken, in het geval van een technisch mankement of een lekke band. De dienst zorgt ervoor dat de auto vlot weer de weg op kan, of brengt de auto naar een garage om een reparatie uit te voeren. In de service zit ook hulp bij een ongeluk inbegrepen en er zal vervangend of alternatief vervoer geregeld worden als dat nodig is. Daarnaast worden eventuele onvoorziene overnachtingen en reizen doorgaans ook vergoed.

De service kan tien jaar verlengd worden als de auto dealer onderhouden blijft (met een maximum van 250.000 kilometer) en alle onderhoudsbeurten opgevolgd zijn.