Algemeen

ALLES WAT U MOET WETEN OVER TERREINWAGENS

02 december 2019

Kimman levert al jaren echte terreinwagens van Land Rover. Met de komst van SUV’s zijn deze stoere auto’s enorm in populariteit gestegen. Terreinwagens komen inmiddels in vele soorten en maten en voorzien in de wensen van vele klanten. Wij vertellen u alles wat u moet weten over terreinwagens.

Een terreinwagen is een type auto dat zowel op de verharde als op onverharde weg kan rijden. Een kenmerk van de terreinwagen is dat hij hoog op de banden staat en meestal vierwielaandrijving heeft. De terreinauto werd ontwikkeld vanuit militaire noodzaak, maar is door zijn stoere uiterlijk een gewilde auto op de consumentenmarkt.

De echte terreinwagens zijn gebouwd om over ‘het terrein’ te rijden, oftewel onverharde wegen en ruige landschappen. Om dat te kunnen heeft dit type auto een zogenaamd ladderchassis, een starre achteras, vierwielaandrijving en een sperdifferentieel nodig. Klassieke terreinwagens kenmerken zich door nul comfort en luxe.

De veelzijdige auto is mateloos populair onder bestuurders en er komen steeds meer luxe terreinwagens en SUV’s op de markt. Wij begrijpen waarom en vertellen u graag alles wat u moet weten over terreinwagens.

DE GESCHIEDENIS VAN DE TERREINWAGEN

De terreinwagen werd ontwikkeld voor militaire doeleinden. Een vereiste voor de auto was dat ze over onverhard en ruig terrein konden rijden. Hiervoor werden de auto’s hoger op de wielen gezet, zodat obstakels makkelijker genomen konden worden. De terreinwagens kregen ook allemaal vierwielaandrijving voor betere tractie.

Met name in de Tweede Wereldoorlog gebruikten Duitsland (Volkswagen Kübelwagen) en de Verenigde Staten (Jeep) de terreinwagens. Na de oorlog besloot ook Rover terreinwagens te bouwen onder de naam Land Rover. Aanvankelijk deed hij dit voor het leger, maar de auto’s kwamen al snel op de civiele markt.

De eerste Land Rover werd geïntroduceerd in 1948 en beleefde zijn wereldprimeur in de RAI in Amsterdam. De Land Rover werd meteen populair. De aluminium carrosserie op een stalen frame bleek zeer betrouwbaar en de omzet steeg elk jaar. Dit model bestaat nog steeds en is bekend onder de naam Defender.

Jaren later, in 1970, presenteerde Rover de Range Rover. Een luxe variant ten opzichte van de Land Rover. De Discovery en Freelander volgden later.

In de jaren tachtig werden steeds meer automerken actief op de terreinwagenmarkt en in de jaren negentig nam de populariteit sterk toe. Er werden steeds meer luxe varianten ontwikkeld en er werden termen zoals Sports Utility Vehicle (SUV) bedacht.

SUV VERSUS TERREINWAGEN

Een SUV, een offroader, een crossover, het lijkt allemaal op hetzelfde neer te komen. Maar niets is minder waar. De verschillende typen auto’s hebben belangrijke technische verschillen. De kenmerken van deze drie categorieën lopen uiteen, net zoals hun capaciteiten op en naast de weg. Al moeten we toegeven, steeds meer modellen delen kenmerken met elkaar.

OFFROADER

De klassieke terreinwagen, wordt ook wel een offroader genoemd. Deze hebben vaak als kenmerk dat ze weinig tot geen comfort of luxe hebben. Ze zijn utilitair en dus vooral bedoeld voor praktisch gebruik. Deze ‘echte’ terreinwagens zijn opgebouwd op een ladderchassis en hebben vaak een starre achteras. Een terreinwagen moet zijn uitgerust met een terreinreductie. Dit zijn terreinversnellingen die de snelheid in iedere versnelling met de helft verminderen – hiermee wordt het makkelijker om hindernissen te nemen. Daarnaast moet een terreinwagen beschikken over een volledige tussenasblokkade. Dit zorgt ervoor dat de auto offroad kan rijden, zonder de aandrijflijn te beschadigen. Een terreinwagen heeft ook geen dwarse motor. De Land Rover Defender is een echte klassieke offroader.

SUV

SUV’s staan voor Sports Utility Vehicle en zijn voertuigen met de uitstraling van een terreinwagen maar zonder (of veel minder) technische hulpmiddelen. Sommige modellen hebben nog een vierwielaandrijving en een paar rijhulpsystemen, zoals een afdaalhulp. Maar meestal niet meer dan dat. De meeste hebben zelfs maar twee aangedreven wielen, om het verbruik te drukken. Deze auto’s kunnen dus niet echt offroad rijden of ruig terrein trotseren. Dat maken ze dan wel weer goed met meer comfort en luxe dan de offroader. Een SUV is bedoeld voor op de weg en het unieke aan dit type auto zit dan ook vooral in de uitstraling, hoge zithouding en veelzijdigheid. Denk hierbij aan de Range Rover (deze heeft overigens wel vierwielaandrijving).

CROSSOVER

Als derde maken we nog onderscheidt in SUV’s, terreinwagens en crossovers. Een crossover, ook wel een CUV (Crossover Utility Verhicle) genoemd, is een ras apart, want het is een kruising tussen een sedan en een SUV.  Dit type bezit enkele functionele en constructieve kenmerken van de SUV, zoals een hoge zit, een grote bagageruimte, hoge ophanging en soms vierwielaandrijving. Desondanks beschikt de crossover niet over de offroad capaciteiten van een terreinwagen en heeft het meer weg van een stevige passagierswagen. Om die reden is de crossover ideaal voor de verharde wegen in de stad, zonder in te boeten aan ruimte en luxe.

HET VERSCHIL IN RIJDEN MET TERREINWAGENS EN SUV’S

Er is een wezenlijk verschil in het rijden tussen SUV’s en terreinwagens. Dit heeft te maken met het vierwielaandrijvingsysteem, de verdeling van de massa van de auto over de assen en de afstelling van de ophanging en de bouw.

VIERWIELAANDRIJVING

Een van de belangrijkste kenmerken van een terreinwagen is de vierwielaandrijving. Deze techniek, ook wel 4×4 of 4WD genoemd, is een aanduiding voor voertuigen met vier wielen waarbij alle vier de wielen kunnen worden aangedreven door één centrale motor, of door één hydraulische of elektromotor per wiel. In feite beschikt een vierwielaangedreven voertuig over zowel voor- als achterwielaandrijving.

Bij ‘echte’ terreinwagens is de vierwielaandrijving permanent, waardoor alle vier de wielen continue worden aangedreven. Maar er bestaat ook inschakelbare vierwielaandrijving. Bij deze techniek worden standaard alleen de voorwielen aangedreven en kan aandrijving van de achterwielen worden ingeschakeld.

Niet elke vierwielaangedreven auto werkt met hetzelfde systeem. Die van de Land Rover Defender staat toevallig bekend als de best mogelijke 4×4. Hij werkt met drie differentiëlen die op slot kunnen. Hierdoor kan er per as gekozen worden naar welk wiel met de meeste koppel moet en waar de tractie het beste gebruikt kan worden. Hierdoor kan een auto met dit systeem zich uit de meest benarde situaties redden, mits het ten minste één wiel heeft waarmee hij grip heeft.

ALL-WHEEL-DRIVE (AWD)

Naast vierwielaandrijving heb je ook all-wheel-drive, oftewel AWD. Dit klinkt natuurlijk hetzelfde als vierwielaandrijving, maar er is toch een verschil tussen deze twee. AWD is een nieuwe optie die nu vooral te vinden is op crossovers en SUV’s. Een AWD is namelijk toch net iets minder bestand tegen hele zware omstandigheden dan 4WD. Dit komt doordat de voor- en achteras niet samen vergrendeld kunnen worden. Hierdoor verminderd de hoeveelheid grip. Dit merkt u vooral in diepe sneeuw of mul zand.

Om het beste uit 4WD en AWD te halen, zou je ze eigenlijk moeten combineren. Om dit te doen, moet je een sperdifferentieel installeren op een AWD-voertuig. Op deze manier heeft de mogelijkheid om de krachtverdeling van de motoren vast te zetten voor het geval het weer extreem slecht is. Land Rovers zijn vaak voorzien van een optie om het differentieel te vergrendelen. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om vierwielaandrijving functies op AWD-voertuigen vast te leggen.

AUTOBANDEN VOOR TERREINWAGENS

SUV’s en terreinwagens hebben banden met specifieke eigenschappen. De keuze voor de beste 4×4 banden is afhankelijk van de rijomstandigheden de rijstijl. Zo is er een wezenlijk verschil tussen banden voor verharde wegen en onverharde wegen. SUV’s die voornamelijk op de weg rijden, hebben een band nodig die makkelijk hoge snelheden aankan. De meeste SUV’s hebben banden met het loopvlakpatroon van een wegband, maar genoeg tractie om te gebruiken voor lichte terreinritten.

De autobanden voor terreinwagens moeten twee belangrijke kwaliteiten bezitten: enerzijds moeten zij goed uit de voeten kunnen op onverharde wegen, anderzijds moeten zij aansprekende resultaten boeken op verharde wegen. Het draait om de balans tussen trekkracht en comfort.

Goede 4×4 banden zorgen voor veel grip op onverhard terrein, dankzij het diepe profiel met de vele lamellen. De speciale rubbersamenstelling levert de band een hoog rendement op en veroorzaken de banden veel minder geluid op de openbare weg. Daarnaast zijn goede 4×4 banden voorzien van speciale velgbeschermranden om beschadigingen aan het wiel te voorkomen.

Er zijn verschillende soorten profielen voor banden voor uw terreinwagen:

  1. 100% wegprofiel: Dit profiel is geschikt voor auto’s die voornamelijk op de weg blijven. Op onverharde wegen heeft dit profiel geen tot weinig tractie.
  2. 60% weg- en 40% terreinprofiel: Dit profiel wordt ook wel een AT-profiel genoemd. Met deze banden rijdt u fijn op de weg en kunt u op lichte terreinomstandigheden ook goed rijden.
  3. 30% weg- en 70% terreinprofiel: Dit profiel zijn zogenaamde MUD-profielen. Ze hebben een grof profiel voor zware omstandigheden in modder of op een rotsachtige bodem. Het is verstandig om ze na het terreinrijden te wisselen.
  4. 100% terreinprofiel: Dit profiel is een volledig terreinprofiel en is geschikt voor heftige terreinen en extreme omstandigheden. Op een verharde weg rijden is alleen mogelijk met een aangepaste snelheid.

VERSCHILLENDE MODELLEN TERREINWAGENS EN SUV’S

Terreinwagens en SUV’s komen natuurlijk in verschillende modellen. Welk model u kiest, is natuurlijk afhankelijk van smaak en het doel van de auto.

LAND ROVER DEFENDER

Land Rover is op de Amerikaanse Jeep na, het oudste terreinwagenmerk ter wereld. Eén van zijn klassiekers is de Defender. De auto werd in 1983 geproduceerd als de ‘110’, kortweg genoemd naar zijn wielbasis van 110 inch. De naam Defender kreeg de auto pas in de jaren negentig om een duidelijker onderscheidt te maken tussen de basismodellen enerzijds en de snel luxueuzer wordende modellen als de Range Rover en Discovery anderzijds. De naam Defender verwijst naar het militaire karakter van de wagen. Vele legers maken tot op vandaag gebruik van de Defender of een afgeleide daarvan.

De nieuwste Land Rover Defender heeft een aluminimum architectuur, een trekgewicht van 3500 kilo en is overduidelijk een nazaat van de oer-Land Rover. Hij neemt afscheid van het ladderchassis, maar de zelfdragende carrosserie heeft nog steeds aluminium plaatwerkdelen. De focus van de auto ligt uiteraard op de offroad-capaciteiten. De Defender is ontworpen om extreme omstandigheden en voortdurende schokken te weerstaan.

Het hoekige ontwerp, de ronde lichtunits en de smalle motorkap maken dit model een stoere wagen. Hij komt in twee carrosserievarianten, een 90 en 110. De 110 is 43 centimeter langer dan de 90, die 4,30 meter lang is. Het verschil zit hem in de wielbasis: 2,59 om 3.02 meter.

Het interieur is minimalistisch, met deels onbeklede deurpanelen, zichtbare bevestigingspunten, praktische handgrepen aan het dashboard en eenvoudig reinigbare, duurzame rubber vloerafwerking.

RANGE ROVER SPORT

De eerste Range Rover werd geïntroduceerd in 1970. Sindsdien is men het model blijven ontwikkelen. Om het allereerste prototype van de Range Rover geheim te houden, noemden ontwerpers en engineers deze revolutionaire auto ‘Velar’. Dit woord is afgeleid van het Italiaanse woord ‘velare’ wat ‘verbergen’ betekent. Na succesvolle tests met het Velar prototype werd de eerste Range Rover getoond aan het grote publiek. Het was de eerste auto met permanente vierwielaandrijving, een in de voorspatborden doorlopende motorkap, gedeelde achterklep en doorlopende taillelijn.

In 1981 kwam er een vijfdeursvariant op de markt, wat de auto steeds populairder maakte. In 1994 volgde de tweede generatie Range Rover, deze was luxer dan zijn voorganger. Het iconische silhouet en de rechthoekige koplampen van dit model zijn tot op de dag van vandaag onderdeel van het uiterlijk. De derde generatie kwam in 2001 op de markt. Dit model onderscheidde zich van zijn voorganger door een zelfdragende carrosserieconstructie, waarbij chassis en carrosserie één geheel vormden.

In 2005 werd de Range Rover Sport geïntroduceerd. De eerste sportieve SUV in de Range Rover familie. In 2013 volgde de tweede generatie en in 2015 de Sport SVR.

De nieuwste Range Rover Sport is zowel geschikt voor op de weg als voor offroad-terrein. Op de weg is dit model, dankzij zijn aluminimum carrosserie, de meest wendbare en dynamische Range Rover ooit. De auto is voorzien van AWD en unieke innovatieve technologieën voor offroad gebruik. Vanbinnen is de Range Rover Sport super-de-luxe.

LAND ROVER DISCOVERY

In 1989 werd de allereerste Land Rover Discovery gepresenteerd. Het nieuwe model van Land Rover kreeg het chassis en de aandrijving van zijn luxere en duurdere broertje Range Rover mee, echter in een lagere prijs. Het model is dan ook goedkoper dan de Range Rover en legt het op ruig terrein af tegen de Defender, maar is desondanks een gedegen terreinwagen en er is inmiddels een vijfde generatie te koop.

De eerste versie van het model kwam op de markt als driedeurs uitvoering. Een jaar later verscheen ook een vijfdeursmodel op de markt. Opvallend was dat het interieur niet ontworpen is door Land Rover zelf, maar werd uitbesteed aan een designbureau. Iets wat erg ongebruikelijk was in die tijd.

GAAT U EEN TERREINWAGEN RIJDEN?

Bent u nog in twijfel of u voor zo’n stoere terreinwagen moet gaan? Of kiest u toch liever voor de luxere SUV’s? Wat u kiest is natuurlijk volkomen afhankelijk van het doel van de auto. Bent u van plan om door ruig terrein te rijden en dus op zoek naar een auto die tegen een stootje kan? Dan moet u zeker voor een terreinwagen kiezen. Deze wagens laten u nooit in de steek.

Wilt u een terreinwagen aanschaffen? Kom gerust langs in onze showroom of maak afspraak.