VIERWIELAANDRIJVING
Een van de belangrijkste kenmerken van een terreinwagen is de vierwielaandrijving. Deze techniek, ook wel 4×4 of 4WD genoemd, is een aanduiding voor voertuigen met vier wielen waarbij alle vier de wielen kunnen worden aangedreven door één centrale motor, of door één hydraulische of elektromotor per wiel. In feite beschikt een vierwielaangedreven voertuig over zowel voor- als achterwielaandrijving.
Bij ‘echte’ terreinwagens is de vierwielaandrijving permanent, waardoor alle vier de wielen continue worden aangedreven. Maar er bestaat ook inschakelbare vierwielaandrijving. Bij deze techniek worden standaard alleen de voorwielen aangedreven en kan aandrijving van de achterwielen worden ingeschakeld.
Niet elke vierwielaangedreven auto werkt met hetzelfde systeem. Die van de Land Rover Defender staat toevallig bekend als de best mogelijke 4×4. Hij werkt met drie differentiëlen die op slot kunnen. Hierdoor kan er per as gekozen worden naar welk wiel met de meeste koppel moet en waar de tractie het beste gebruikt kan worden. Hierdoor kan een auto met dit systeem zich uit de meest benarde situaties redden, mits het ten minste één wiel heeft waarmee hij grip heeft.
ALL-WHEEL-DRIVE (AWD)
Naast vierwielaandrijving heb je ook all-wheel-drive, oftewel AWD. Dit klinkt natuurlijk hetzelfde als vierwielaandrijving, maar er is toch een verschil tussen deze twee. AWD is een nieuwe optie die nu vooral te vinden is op crossovers en SUV’s. Een AWD is namelijk toch net iets minder bestand tegen hele zware omstandigheden dan 4WD. Dit komt doordat de voor- en achteras niet samen vergrendeld kunnen worden. Hierdoor verminderd de hoeveelheid grip. Dit merkt u vooral in diepe sneeuw of mul zand.
Om het beste uit 4WD en AWD te halen, zou je ze eigenlijk moeten combineren. Om dit te doen, moet je een sperdifferentieel installeren op een AWD-voertuig. Op deze manier heeft de mogelijkheid om de krachtverdeling van de motoren vast te zetten voor het geval het weer extreem slecht is. Land Rovers zijn vaak voorzien van een optie om het differentieel te vergrendelen. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om vierwielaandrijving functies op AWD-voertuigen vast te leggen.
AUTOBANDEN VOOR TERREINWAGENS
SUV’s en terreinwagens hebben banden met specifieke eigenschappen. De keuze voor de beste 4×4 banden is afhankelijk van de rijomstandigheden de rijstijl. Zo is er een wezenlijk verschil tussen banden voor verharde wegen en onverharde wegen. SUV’s die voornamelijk op de weg rijden, hebben een band nodig die makkelijk hoge snelheden aankan. De meeste SUV’s hebben banden met het loopvlakpatroon van een wegband, maar genoeg tractie om te gebruiken voor lichte terreinritten.
De autobanden voor terreinwagens moeten twee belangrijke kwaliteiten bezitten: enerzijds moeten zij goed uit de voeten kunnen op onverharde wegen, anderzijds moeten zij aansprekende resultaten boeken op verharde wegen. Het draait om de balans tussen trekkracht en comfort.
Goede 4×4 banden zorgen voor veel grip op onverhard terrein, dankzij het diepe profiel met de vele lamellen. De speciale rubbersamenstelling levert de band een hoog rendement op en veroorzaken de banden veel minder geluid op de openbare weg. Daarnaast zijn goede 4×4 banden voorzien van speciale velgbeschermranden om beschadigingen aan het wiel te voorkomen.
Er zijn verschillende soorten profielen voor banden voor uw terreinwagen:
- 100% wegprofiel: Dit profiel is geschikt voor auto’s die voornamelijk op de weg blijven. Op onverharde wegen heeft dit profiel geen tot weinig tractie.
- 60% weg- en 40% terreinprofiel: Dit profiel wordt ook wel een AT-profiel genoemd. Met deze banden rijdt u fijn op de weg en kunt u op lichte terreinomstandigheden ook goed rijden.
- 30% weg- en 70% terreinprofiel: Dit profiel zijn zogenaamde MUD-profielen. Ze hebben een grof profiel voor zware omstandigheden in modder of op een rotsachtige bodem. Het is verstandig om ze na het terreinrijden te wisselen.
- 100% terreinprofiel: Dit profiel is een volledig terreinprofiel en is geschikt voor heftige terreinen en extreme omstandigheden. Op een verharde weg rijden is alleen mogelijk met een aangepaste snelheid.