Een andere factor die de snelheid van het opladen bepaalt, is het type laadpaal. Er zijn snelle en minder snelle laadpalen. In Nederland zijn er vier verschillende laadpalen beschikbaar:
- Laden aan een stopcontact
Een 220v stopcontact is het minste snelle type laadpaal. Bent u bij iemand op visite, dan kan dit een mooie manier zijn om toch nog wat extra kilometers binnen te halen. Maar om uw auto standaard op deze manier op te laden gaat meestal toch iets te langzaam.
- Laden met laadpaal aan huis
Een laadpaal aan huis gaat al een stuk sneller. De laadpalen zijn echter vaak geen “slimme” laadpalen. Deze laadpalen laden de auto in 6 tot 10 uur op, maar geven altijd dezelfde hoeveelheid stroom.
- Gecontroleerd laden
Een gecontroleerde lader kan communiceren met de auto. De auto kan doorgeven hoeveel stroom hij nodig heeft en de gecontroleerde lader bepaalt of deze stroom gegeven kan worden. Deze vorm van laden is een stuk sneller. In enkele uren kan de auto weer vol zitten. Veel publieke laadpalen in de stad zijn van dit type. In sommige gevallen is een laadpas nodig om de publieke lader te laten werken.
- Gelijkstroom laden
De meest vlotte manier van laden is gelijkstroom laden, dit wordt ook wel snelladen genoemd. U kunt vaak in een half uurtje enkele honderden kilometers aan range bijladen. Snelladers zijn vaak langs de snelweg bij tankstations te vinden.
De snelheid waarmee u kunt laden is afhankelijk van de maximale hoeveelheid stroom die uw auto op kan nemen. Maar ligt ook aan de snelheid van de lader.
Er zijn verschillende type snelladers te vinden die ervoor zorgen dat u uw auto vlot kan laden. Hoe snel dat precies gedaan wordt, is afhankelijk van het aantal kW dat een lader kan leveren. Tussen de 10 procent en 90 procent laadt u op volle snelheid. Als het accupakket van de auto 90kw heeft waarvan 20 procent niet met een snellader opgeladen kan worden, dan houdt u nog 72kW over die wel met de snellader gevuld kan worden. Heeft u een snellader te pakken die 50kW kan laden, dan is de rekensom 72kWh/ 50kw= 1.44 uur iets minder dan anderhalf uur dus. Een lader die 175KW of zelfs 350Kw kan laden zal deze tijd verkorten naar 44 minuten. De laadsnelheid is dan 350 kilometer per uur.
LAADPAAL THUIS OF OP KANTOOR
De meest ideale situatie is een laadpaal op kantoor én een laadpaal thuis. U kunt ‘s ochtends naar uw werk en steekt uw auto in de lader. Als u vertrekt is de accu weer vol. Eenmaal thuis kunt u hem wederom opladen. Op deze manier zal u zelden hoeven laden bij een publieke laadpaal. De meeste elektrische auto’s hebben overigens voldoende range om heen en weer naar werk te rijden op een enkele acculading. U hoeft de auto dan dus maar één keer per dag op te laden.
Het installeren van een laadpaal kunt u meestal via de dealer laten doen. De dealer kan u adviseren over het type paal en kan ook afspraken met de gemeente maken, indien dat nodig is. Als u de auto op uw oprit of ander eigen terrein kunt parkeren dan kan u direct een lader plaatsen. Heeft u geen eigen terrein waar u de auto kunt parkeren? Dan is het in sommige gevallen verstandig om met de gemeente in gesprek te gaan en een parkeerplaats te reserveren met een laadpaal. Zo kunt u de auto altijd voor de deur laden en hoeft u zich geen zorgen te maken over het vinden van een laadpaal. De regels zijn per gemeente anders. Informeer dus bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn.
Thuis of op kantoor laden gebeurt meestal met een 3 fase 32A (22kW) lader. De snelheid waarmee u kunt laden is dan tussen de 14 en 27 kilometer per uur.
OPENBARE LAADPALEN
Wat openbare laadpalen betreft zijn er twee verschillende soorten laadpalen. Normale laadpalen die vergelijkbaar zijn met de laders die thuis of op kantoor staan. En snelladers. Deze laatste zijn meestal langs de snelweg te vinden en wisselen van 50 tot 350 kWh. Openbare laders worden ook wel destination chargers of bestemmingsladers genoemd. Deze laders zijn vaak te vinden bij supermarkten, parkeergarages of parkeerterreinen.